صفحات

۱۳۸۸ مرداد ۷, چهارشنبه

محقق دانشگاه شريف شيوه‌اي براي طراحي ساختمانهاي مقاوم در برابر زلزله ارايه كرد

محقق دانشگاه شريف شيوه‌اي براي طراحي ساختمانهاي مقاوم در برابر زلزله ارايه كرد
عضو هيات علمي دانشكده مهندسي عمران دانشگاه صنعتي شريف از ارائه روش تحليل ديناميكي فزاينده زمان دوام بر اساس تحليل تاريخچه زماني براي تحليل و طراحي ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله خبر داد.
به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از دفتر ارتباطات پژوهشي دانشگاه صنعتي شريف ، دكتر همايون استكانچي، مبتكر اين روش با بيان اين مطلب گفت: در روش- زمان دوام> يك تحريك ديناميكي فزاينده طراحي شده كه شدت آن به تدريج در طول زمان افزايش پيدا مي‌كند و به سازه مورد نظر اعمال مي‌شود.
وي افزود: پاسخ سازه در طول زمان بررسي شده و با توجه به روند افزايش تغيير شكل‌ها و ايجاد خرابي متناظر با شدت‌هاي مختلف تحريك در طول زمان، نقاط قوت و ضعف سازه و كفايت آن با توجه به خطرپذيري ساختگاه موردنظر ارزيابي مي‌شود.
محقق دانشگاه شريف با اشاره به مزيت‌هاي اين روش يادآور شد: روش زمان دوام با ارائه تخمين مناسب از پاسخ سازه در شدت تحريك‌هاي مختلف متناسب با طيف طرح موردنظر در هر تحليل تاريخچه زماني، موجب صرفه جويي قابل ملاحظه در تعداد تحليل‌هاي لازم جهت ارزيابي سازه تحت شرايط ساختگاه مورد نظر در مقايسه با روش‌هاي متعارف تحليل زماني مي‌شود.
وي در ادامه گفت: روش زمان دوام در مقايسه با روش‌هاي خطي و غير خطي استاتيكي و طيفي، به علت نوع تحليل كه بر اساس روش تاريخچه زماني است، هيچ محدوديت قابل توجهي در مقابل لحاظ كردن پيچيدگي‌هاي رفتاري سازه از قبيل رفتار غيرخطي، كمانش، شكست، ترك، تغيير شكل‌هاي بزرگ، اثرات زماني، اثر ميراگرها، رفتار چرخه‌اي و غيره ندارد.
استكانچي ادامه داد: هم چنين كاربرد اين روش با توجه به اصول مفهومي ساده و عدم درگيري با مسائل پيچيده انتخاب ركوردهاي سازگار با ساختگاه موردنظر براي كاربرد در مهندسي سازه مناسب تر است.
وي اظهار داشت: ايده اين روش شبيه به كاربرد تست ورزش در پزشكي است كه در آن جهت ارزيابي وضعيت قلبي عروقي بيمار يا ورزشكار وي در مراحل و شدت هاي مختلف وضعيت فعاليت بدني مورد آزمايش قرار مي‌گيرد.
اين پژوهشگر اضافه كرد: با توجه به پتانسيل‌هاي قابل توجه اين روش، انتظار مي‌رود كاربرد عملي آن در ارزيابي و طراحي ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله در سال‌هاي آينده توسعه پيدا كرده و اين روش جهت طراحي و تقويت ساختمان‌هاي ايمن مورد استفاده جامعه مهندسي قرار گيرد، ضمن اين كه انجام تحقيقات كاربردي در اين زمينه در قالب پروژه‌هاي تحقيقاتي با شركت مديريت منابع آب، شركت ملي مهندسي ساختمان نفت و مركز تحقيقات ساختمان و مسكن در جريان است.
وي ادامه داد: هم چنين تاكنون مقالات متعددي در مورد اين روش در مجلات معتبر ملي و بين‌المللي و كنفرانس‌ها و مجامع مختلف ارائه و مورد استقبال واقع شده و يك پايان نامه دكترا و ‪ ۱۱‬پايان نامه كارشناسي ارشد در دانشگاه شريف ارائه شده و ‪۳‬پايان نامه دكترا و ‪ ۵‬پايان نامه كارشناشي ارشد ديگر نيز در اين زمينه در حال انجام است.
استكانچي به ضرورت انجام تحقيقات در زمينه ساختمان‌هاي مقاوم در برابر زلزله اشاره و تاكيد كرد: ايران در مسير يكي از كمربندهاي فعال زلزله قرار گرفته و از لحاظ خطر زلزله جزو مناطق با خطر شديد محسوب مي‌شود، به گونه‌اي كه آمار تلفات جاني و خسارت‌هاي مالي زلزله در كشور به طور نسبي زياد است، اين در حالي است عمده اين تلفات به دليل وجود ساختمان‌ها و تاسيسات ناامني است كه بدون توجه كافي به اصول مهندسي زلزله ساخته شده يا مي‌شود.
وي خاطرنشان كرد: امروزه با پيشرفت دانش مهندسي سازه و زلزله، نيروي تخصصي و ابزار لازم براي ساخت ساختمان‌هاي ايمن و مقاوم‌سازي ساختمان‌هاي موجود در دسترس است كه به كمك آنها مي‌توان عملكرد ساختمان‌هاي مختلف را در هنگام وقوع زلزله شديد با دقت پيش بيني نموده و در صورت مناسب نبودن و احتمال بروز خطر، نسبت به اصلاح رفتار ساختمان و ايمن‌سازي آن قبل از بروز فاجعه جلوگيري نمود.
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده