صفحات

۱۳۸۸ مرداد ۲۸, چهارشنبه

حذف فلزات سنگين فاضلاب توسط سيمان تقويت شده با نانورس

به همت پژوهشگران دانشگاه تربيت مدرس محقق شد:
حذف فلزات سنگين فاضلاب توسط سيمان تقويت شده با نانورس

نتايج تحقيق پژوهشگران مهندسي عمران (محيط زيست) دانشگاه تربيت مدرس نشان داد که بتن حاوي نانورس مي‌تواند به صورت بسيار موثري، فلز سنگين سرب را از غلظت‌هاي مختلف محلول‌هاي آلوده به سرب حذف كند.

به گزارش سرويس پايان نامه خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، توانايي جذب بالاي سيمان تقويت شده توسط نانورس، ارزان قيمت و زيست محيطي بودن آن و مهمتر امکان توليد بومي و خودکفايي در توليد آن، از اين ماده نوين ماده اي مناسب و عالي جهت استفاده در تصفيه فاضلاب هاي صنعتي، آب و شيرابه‌هاي مراکز دفن غني از فلزات سنگين مي‌كند.

مهندس آزاد عرفاني که اين طرح پژوهشي در قالب پايان نامه دوره کارشناسي ارشد وي انجام و ارائه شده است با بيان اين مطلب گفت: يکي از چالش‌هايي که در رشته مهندسي محيط زيست بوجود آمده است، بتن با خواص زيست محيطي مناسب و بهمراه عملکرد بالا مي باشد. به عبارت واضح تر مطالعات بر پايه بهبود خواص زيست محيطي بتن (مانند نفوذپذيري، عبور تشعشعات و ... ) در عين حفظ مقاومت و پايداري بتن يا حتي افزايش آن جهت عملي، اجرايي و کاربردي بودن محصول حاصله است.

وي افزود: اين نوع بتن مقاوم از نوع مصالح کامپوزيت بوده و از نظر دوام جزو مصالح کامپوزيت و چندفازي مرکب و پيچيده مي باشد. خواص، رفتار و عملکرد زيست محيطي بتن بستگي به نانو ساختار ماده زمينه بتن و سيماني دارد که چسبندگي، پيوستگي و يکپارچگي را بوجود مي آورد؛ بنابراين مطالعات بتن و خمير سيمان در مقياس نانو براي توسعه مصالح جديد با کاربرد ريست محيطي بالاتر نسبت به مواد مرسوم بسيار حائز اهميت مي باشد.

دانش آموخته دانشگاه تربيت مدرس در خصوص طرح پژوهشي خود گفت: روش معمولي براي توسعه بتن با عملکرد بالا اغلب شامل پارامترهاي مختلفي از جمله طرح اختلاط بتن معمولي و بتن مسلح با انواع مختلف الياف مي باشد. هدف از اين تحقيق بررسي تاثير افزودن نانورس با ابعاد نانو صفحه‌يي به بتن جهت بررسي بهبود خواص مکانيکي بتن شامل مقاومت فشاري و خمشي آن بصورت آزمايشگاهي بود. نانورس در سه درصد متفاوت نسبت به جرم سيمان مصرفي در درصدهاي اختلاط ثابت به بتن افزوده شد و نمونه هاي بتني در دو سن عمل آوري شده و طبق روش استاندارد ASTMC116 تحت آزمايش قرار گرفتند.

عرفاني در تشريح نتايج اظهار داشت: نتايج حاکي از تاثير مثبت نانورس در درصدهاي بسيار پائين بر خواص مکانيکي نمونه ها بودند. همچنين در اين طرح پژوهشي مطالعات آزمايشگاهي بر روي ظرفيت بتن اصلاح شده توسط نانورس در استخراج و حذف فلز سنگين سرب از محلول هاي آبي، فاضلاب هاي صنعتي و شيرابه هاي مراکز دفن در شرايط بسيار نامطلوب و مهاجم اسيدي صورت گرفته است.

وي گفت: نتايج جذب بر روي محلول هاي آبي و فاضلاب سينتتيک حاوي فلز سنگين سرب با مدل خطي تطابق داشتند که عرض از مبداء و شيب آن با مطالعات آزمايشگاهي به دست آمد.

عرفاني خاطرنشان كرد: بتن حاوي نانو رس به صورت بسيار موثري فلز سنگين سرب را از غلظت هاي مختلف محلول هاي آلوده به سرب حذف كرد. توانايي جذب بالاي سيمان تقويت شده توسط نانورس، ارزان قيمت و زيست محيطي بودن آن و مهمتر امکان توليد بومي و خودکفايي در توليد آن، اين ماده نوين را گزينه‌اي مناسب و عالي جهت استفاده در تصفيه فاضلاب هاي صنعتي، آب و شيرابه هاي مراکز دفن غني از فلزات سنگين مي‌كند.

گفتني است اين پژوهش با راهنمايي دکتر احمد خدادادي و با مشاوره دکتر بيتا آيتي از اعضاي هيات علمي دانشکده فني مهندسي دانشگاه تربيت مدرس انجام شد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده