صفحات

۱۳۸۸ مرداد ۱۰, شنبه

معماری پویا چیست؟

معماری پویا (Dynamic Architecture) ، برج بلندی است که برای دبی طراحی شده است و دائماً در حال چرخش و تغییر شکل و وضعیت قرارگیری اعضا روی هم می باشد، به طوریکه قادر است انرژی الکتریکی جهت مصارف داخلی خود و ساختمانهای اطراف خود را تامین کند.
محمد رضا اصلانی

دکتر دیوید فیشر (DAVID FISHER) معمار و شهرساز ایتالیایی از معماران بنام می باشد که پروژه های گوناگونی را با ویژگیهای منحصر به فرد در شهرهای مختلف دنیا مانند نیویورک، مسکو، هنگ کنگ، پاریس و دبی در سه دهه اخیر طراحی نموده است. فیشر تحصیلات خود را در فلورانس آغاز نمود و سپس با درجه عالی از دانشگاه فلورانس به سال 1976 فارغ التحصیل شد. سپس در همان دانشگاه معماری و سازه را تدریس نمود. به واسطه تحقیقات و تدریس و کارهای بسیار بارز، از طرف دانشگاه کلمبیا به وی درجه دکترا اعطا گردید. به موازات فعالیت های تحقیقی و مطالعاتی، فیشر دفتر طراحی خود را تحت عنوان فیتکو (FITECO) در نیویورک تأسیس و شروع به فعالیت نمود. از جمله طراحی و مشاوره های وی در خصوص فیش ساختگی در صنعت ساختمان و توسعه و تجهیز هتلها بود. از بارزترین ویژگیهای شغلی وی می توان به دو محور ذیل اشاره نمود:
1. طراحی ساختمانهایی که خود را با نیازهای ساکنین تطابق می دهند (معماری پویا).
2. طراحی و تولید صنعتی واحدهای ساختمانی.
یکی از تکنولوژیهایی که وی آن را دنبال کرد، نمونه ای از حمامهای هوشمند بود که توسط لئوناردو داوینچی طراحی شده بود و توسط فیشر در هتلها و خانه ها تکمیل و توسعه داده شد. این نوع نگرش مکانیکی و تلفیق آن با ساختمان و تولید انبوه آن در کارخانه موجب تأسیس شرکت فیشر ال دی وی (FISHER LDV) در ایتالیا گردید و سپس شعبه هایی را در لندن و مسکو و هنگ کنگ و دبی ایجاد نمود. فیشر پنجاه و هشت ساله معتقد است که (هر آنچه که درست است زیبا و خوب است، اما هر آنچه که زیبا است الزاماً درست نمی باشد). به عقیده وی زمان، بعد قدرتمند زندگی است و یا به عبارتی زمان، بعد نسبت ها است. برج اخیر وی که برج متحرک لقب یافته است گونه ای از طراحی زمان در زندگی است.
معماری پویا، برج بلندی است که برای دبی طراحی شده است و دائماً در حال چرخش و تغییر شکل و وضعیت قرارگیری اعضا روی هم می باشد. به طوریکه قادر به تولید انرژی الکتریکی جهت مصارف داخلی خود و ساختمانهای اطراف خود نیز می باشد. 48 توربین بادی که بین هر طبقه چرخنده واقع شده اند، با توجه به سلولهای فتوالکتریک کار گذاشته شده در سقف، برق مورد نیاز برج را تولید می کنند، که این نوع تولید انرژی عاری از هرگونه آلودگی زیست محیطی می باشد. مجموع انرژی تولید شده توسط این نیروگاه ارزش سالیانه ای معادل 7 میلیون دلار را دارد.
هر توربین قادر است 3 درصد مگاوات انرژی الکتریکی تولید نماید. با توجه به اینکه دبی در سال 4000 ساعت باد دارد، لذا توربین ها قادر به تولید 1،400،000 کیلووات ساعت انرژی خواهند بود. با در نظر گرفتن مصرف سالیانه هر خانوار حدود 24،000 کیلو وات ساعت، هر توربین قادر به تأمین برق 50 خانوار می باشد.
برج متحرک دبی با دارا بودن 200 آپارتمان و 59 طبقه فقط با 4 توربین از 48 توربین خود قادر به تأمین انرژی مورد نیاز خود می باشد و انرژی مازاد تولید شده توسط 44 توربین دیگر صرف روشنایی محوطه و ساختمانهای مجاور و همسایگان آن می گردد. توربین های افقی این برج بین طبقات واقع شده اند و طوری طراحی شده اند که در معرض دید نیستند. به دلیل اینکه توربین ها مابین طبقات واقع شده اند، لذا افت فشار و تلفات انرژی تقریباً صفر می باشد، به همین دلیل هزینه تعمیر و نگهداری ندارد. طراحی مدرن و استفاده از الیاف کربن با مقاومت بالا مشکل شکل دهی به برج و نیز مشکلات آکوستیکی را نیز حل کرده است.
تولید انرژی با چنین ویژگیهایی از نکات مثبت و قابل تأمل اقتصادی و زیست محیطی پروژه می باشد.
maskanmag.com http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

1 نظرات:

shahab گفت...

سلام دوست عزیر

خیلی خوشحالم با وبلاگ شما آشنا شدم.می خواستم چند قسمت از وبلاگم را به شما معرفی کنم.امیدوارم به ما هم سر بزنی.

1- دانلود تمامی جزوات مهندسی عمران به همراه و پروژه های درسی
2- دانلود نرم افزارهای تخصصی عمرن و معماری
3- دانلود نرم افزارهای هیدرولوژی و همندسی رودخانه
4- گالری تصاویر معماری داخلی ساختمان
5- ...


امیدوارم با نظرت منو راهنمایی کنی .
ممنون ...

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده