صفحات

۱۳۸۸ شهریور ۸, یکشنبه

دکتر و مهندس‌ها دور هم جمع‌اند



دکتر و مهندس‌ها دور هم جمع‌اند

در دنیای امروز فوتبال بازيكناني هستند كه ثابت كرده‌اند فوتبال و هوش رابطه تنگاتنگي با یکدیگر دارند. برخي از بازيكنان مانند رومارين بلانگ كامروني داراي مدرك استادي در كنترل امور اقتصادي و ژان آليان بومسانگ داراي گواهي دانشگاهي در رشته رياضيات با وجود بازي و شركت در تمرين‌ها، به تحصيلات خود ادامه داده‌اند. به همین مناسبت سایت فیفا به مرور بازیکنانی پرداخته که علی‌رغم درخشش در زمین چمن در زندگی تحصیلی هم از رقبایشان عقب نمانده‌اند.
تحصيل‌كرده‌هاي رئال كودتاي واقعي فلورنتينو پرس رئيس باشگاه رئال‌مادرید شايد به خدمت گرفتن دو شخصيت بارز در كادر فنی این تیم يعني خورخه والدانو به عنوان مدير فوتبال و مانوئل پيگريني پیوندبه عنوان سرمربي باشد. پيگريني داراي مدرك مهندسي عمران از دانشگاه كاتوليك سانتياگو است و والدانو فارغ‌التحصيل فلسفه است كه البته مقاله‌های بسياري در مورد ورزش به رشته تحرير درآورده است. در رخت‌كن رئال‌مادريد كريستوف متسلدر هم هست كه زبان اسپانيولي را بهتر از بسياري از اسپانيايي‌ها صحبت مي‌كند. اين مدافع آلماني بدون شك از مسابقه هوش با رقيب جديدش يعني استبان خرانرو كه يك متخصص روان‌شناسي است، لذت خواهد برد. رئال‌مادريد سابقه طولاني از بازيكنان تحصيل‌كرده دارد به طوري‌كه خوسه مارتينس سانچس معروف به «پيري» با كسب 10 عنوان قهرماني درليگ به رشته پزشكي روي آورد و در دهه 80 عضو كادر پزشكي رئال شد.
پزشكان و سياست‌مداران پيري اولين نفري نبود كه پايش را در كفش جراحان كرد. كارلوس بيلاردو سرمربي تيم ملي آرژانتين در سال 1983 و قهرمان جام جهاني در مكزيك نيز در دوران فوتبال خود در رشته پزشكي تحصيل كرد و تخصص زنان گرفت. يكي ديگر از بازيكنان اهل آمريكاي جنوبي دكتر سوكراتس يكي از بزرگ‌ترين بازيكنان تاريخ فوتبال برزيل است. او كه امروزه همچنان يكي از شخصيت‌هاي با نفوذ برزيل است به محض خداحافظي از فوتبال، پزشك شد و در حال حاضر نيز به طور مرتب در مسائل مختلف از فوتبال گرفته تا سياست اظهار نظر مي‌كند. اين در حاليست كه سياست هم به عنوان مشغله دوم، محبوبيت بسياري در بين فوتباليست‌‌ها دارد و پل برايتنر از آلمان پيشتاز اين مسير است. ژرژ وه‌آ بازيكن ديگري است كه رو به سياست آورد. اين بازيكن اهل ليبريا كه در سال 1995 مرد سال اروپا شد، در سال 2005 نامزد رياست جمهوري كشورش شد و 4/40 درصد آرا را به دست آورد. پله نيز از سال 1994 تا 1998، وزارت ورزش برزيل را بر عهده گرفت اما هم‌زمان در سال 1992 به عنوان سفير حفاظت از محيط زيست سازمان ملل انتخاب شده بود.
فوتباليست‌هاي اقتصاددان تعدادي از بازيكنان ديگر، اقتصاد را به سياست ترجيح دادند، از جمله پل لو گوئن كه بعد از شروع دوران بازيگري خود در سال 1984 گفت: «مي‌خواهم اقتصاد بخوانم. اگر به بازي در دسته يك ادامه بدهم ممكن است مشكلاتي برايم پيش بيايد. من تحصيل را به اندازه فوتبال دوست دارم.» سرمربي سابق پاري‌سن‌ژرمن و رنجرز نه تنها مدرك دانشگاهي خود را گرفت بلكه در سال 1996 به همراه پاري سن ژرمن به قهرماني در جام در جام برندگان اروپا رسيد. اوليور بيرهوف مهاجم سابق تيم ملي فوتبال آلمان و آرسن ونگر سرمربي اسطوره‌اي آرسنال هم مدارج علمي در زمينه اقتصاد دارند اما كسي كه از اين بابت گوي سبقت را از هر دوي آن‌ها ربوده، حسن حرمت‌ا... است. اين فرانسوي مراكشي‌الاصل در دهه 1970 به عضويت تيم لانس درآمد و سپس در دو باشگاه TSC كازابلانكا و ويداد كازابلانكا مربي شد و علاوه بر دكتراي اقتصاد، دكتراي اقتصاد سياسي و تحليلي هم دارد و در رشته توسعه اجتماعي نيز مدارجي را كسب كرده است.
وكلا و حقوق‌دا‌نان ايوان هاسك به زبان‌هاي چك، اسلواكي، آلماني، انگليسي، فرانسه، عربي و ژاپني مسلط است و همچنين در دانشگاه پراگ حقوق خوانده است و از همان‌جا دانش‌نامه وكالت دارد. او اكنون به‌عنوان مربي تيم چك و رئيس اتحاديه فوتبال كشور خود مشغول است. بازيكنان بسيار ديگري هم هستند كه علاوه بر درون زمين، در خارج از زمين نيز موفق بوده‌اند از جمله ژان لوك ساسوس شيميدان از فرانسه، روبن باراخا فيزيوتراپ و خوآن مانوئل ماتا فارغ‌التحصيل تربيت بدني از اسپانيا، گرنوت روهر زبان‌شناس از آلمان، ژرار هوليه معلم انگليسي سابق از فرانسه و گودني برگسان حقوق‌دان ايسلندي.
http://mahdihashemi.blogspot.com/ روزنامه خراسان
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

2 نظرات:

ناشناس گفت...

جالب بود

زهرا گفت...

مطلب جالبیه وقتی توی وبلاگتون در بلاگفا تیتر رو دیدم فکر کردم که وارد یه تالار گفتگو بشم ولی ...

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده