صفحات

۱۳۸۹ شهریور ۱۹, جمعه

هواپيماهاي 11 سپتامبر از راه دور كنترل مي‌شدند

يك روزنامه‌نگار آمريكايي با اشاره به اظهارات يك منبع آگاه در دولت آمريكا در خصوص وجود فناوري كنترل هواپيماها از راه دور تاكيد كرد كه احتمال استفاده از اين فناوري در حملات 11 سپتامبر نيز وجود دارد.
به گزارش فارس، "ويكتور تورن "، نويسنده و روزنامه‌نگار آمريكايي طي مقاله‌اي كه در آخرين شماره هفته‌نامه "امريكن‌فري‌‌پرس " منتشر شده است مي‌نويسد: يك منبع آگاه از درون دولت آمريكا فاش كرده است كه فناوري مربوط به
كنترل هواپيما از راه دور و همچنين قابليت قفل كردن سامانه خلبان خودكار هواپيما از قبل از حملات 11 سپتامبر وجود داشته است.
بر اساس اين گزارش، "راب بالسامو " يكي از بنيانگذاران گروه "خلبانان حقيقت‌جوي 11 سپتامبر " 17 مي با انجام مصاحبه‌اي با "وين اندرسون " تكنسين علوم هوايي، موضوع وجود داشتن فناوري كنترل هواپيما از راه دور را مطرح كرد.
تورن با بيان آنكه در پي انتشار مصاحبه بالسامو، با وي و همچنين وين اندرسون در19 و 20 مي گفتگو كرده است مي‌‌افزايد: چيزي كه از اين بحث و بررسي‌ها بدست مي‌آيد، صحت اين احتمال را كه حملات 11 سپتامبر از درون دولت آمريكا كليد خورده‌اند را تقويت مي‌كند.
اين گزارش حاكيست، در اواخر سال‌هاي 1996 و اوايل 1997، اندرسون در آزمايش‌هاي فرودگاه "لاو فيلد دالاس " شركت داشت. جايي كه كارشناسان با درج يك نرم‌افزار در سيستم‌هاي رايانه‌اي هواپيماهاي بوئينگ اين امكان را بوجود مي‌آوردند تا مهندسين رايانه بتوانند از روي زمين امكان هدايت هواپيما را از خلبان سلب كرده و خود سامانه‌هاي خلبان خودكار را كنترل كنند.
يازده سپتامبراين گزارش مي‌افزايد:‌ براي چندين دهه همه مي‌دانستند كه هواپيماهاي بدون سرنشين از راه دور كنترل مي‌شوند، اما اكنون اندرسون فاش كرده است كه حتي اين امكان وجود دارد كه يك هواپيما را از روي زمين و از طريق يك فرستنده برنامه‌ريزي كرد. تا جايي كه حتي اگر خلبان اقدام به قطع سامانه خلبان خودكار نمايد و مدارهاي مرتبط با آن را نيز قطع كند، باز هم اين امكان وجود دارد كه هواپيما از سوي يك منبع خارجي كنترل شود.
تورن توضيح مي‌دهد:‌ همين مسئله مي‌تواند توضيح دهد كه چرا خلبان‌ها در 11 سپتامبر قادر نبودند تا سيگنال‌هاي اضطراري را ارسال كنند. بطوريكه سامانه‌هاي نسب شده روي هواپيماها، بوسيله كدهاي دسترسي مخصوصي از روي زمين قفل شده بود.
اندرسون همچنين به بالسامو گفته است كه طي آزمايش‌ سامانه كنترل هواپيما از راه دور، خلبان‌ها در هيچ كجاي صفحه كنترل خود قادر به ديدن سامانه هدايت از راه دور نبوده است. بنابراين تنها راه براي پس گرفتن كنترل هواپيما توسط خلبان اين بود كه بطور كامل هواپيما را خاموش كند كه اين كار نيز حين پرواز بسيار خطرناك است.
مسئله قابل طرح ديگري كه در اين باره وجود دارد، اين است كه وقتي، كنترل سيستم‌هاي خلبان از دست وي خارج مي‌شود، وي ديگر قادر نيست تا با مسئولين كنترل ترافيك هوايي تماس بگيرد. زيرا ميكروفن‌ها و ضبط كننده‌هاي صداي كابين خلبان نيز توسط كنترل كنندگان هواپيما از كار افتاده است.
اين گزارش با بيان آنكه با كنترل هواپيما از راه دور، فرستنده‌هاي فركانس‌هاي اضطراري نيز همچون ميكروفن‌ها از كار مي‌افتند مي‌نويسد: اندرسون كه پيش از اين در خطوط هوايي "برانيف " كار مي‌كرد گفته است كه ايجاد اين فناوري در اصل با هدف دفع حملات تروريستي بوده است. اما هم‌اكنون خلبان‌ها نيز به شدت آسيب‌پذير شده‌اند و هر كسي كه بداند چگونه از نرم‌افزار كنترل هواپيما از راه دور استفاده كند مي‌تواند از آن‌ها سوءاستفاده كرده و مشكل‌ساز شود. همين امر نيز موجب شده تا مسئولين صنعت هوايي نخواهند تا اطلاعات مربوط به اين فناوري فاش شود.
تورن در انتها اين سوال را مطرح مي‌كند: با توجه به آنكه فناوري كنترل از راه دور هواپيماها قادر است تا كنترل را بطور كامل از دست خلبان خارج كند، آيا امكان دارد كه از اين فناوري در حملات 11 سپتامبر استفاده شده باشد؟
اندرسون اين سوال را اين چنين پاسخ مي‌دهد: با چنين نرم‌افزاري، آن‌ها قادر به انجام حملات 11 سپتامبر هم بودند.http://mahdihashemi.blogspot.com/2010/09/11.html
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده