صفحات

۱۳۸۹ مهر ۱, پنجشنبه

ايران نقشه جهان را با نصف النهار مكه مكرمه رونمايي كرد

چهار طرح مهم در حوزه جغرافيا از جمله نقشه جهان با مركزيت زماني و نصف النهار مكه مكرمه كه توسط متخصصان سازمان جغرافيايي وزارت دفاع توليد ، آماده و اجرا شده است، همزمان با دومين روز از آغاز هفته دفاع مقدس توسط وزير دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح رونمايي و افتتاح شد. به گزارش ايرنا به نقل از اداره تبليغات دفاعي وزارت دفاع و پشتيباني نيروهاي مسلح، سردار سرتيپ احمد
وحيدي وزير دفاع روز پنج شنبه درجمع خبرنگاران با گراميداشت سي امين سالگرد هفته دفاع مقدس در تشريح پروژه هاي افتتاحي در حوزه جغرافيايي گفت: نقشه جهان با مركزيت زماني مكه مكرمه از طرح‌هاي بسيار مهمي است كه پس از يكسال تلاش و كار فراوان در سازمان جغرافيايي وزارت دفاع به ثمر نشست و ما امروز شاهد رونمايي از اين نقشه هستيم.
وزير دفاع افزود: در اين نقشه نصف النهار مبدا كه به عنوان مبدا زماني محاسبات كشورها مورد استناد قرار مي‌گيرد از خانه كعبه به عنوان مركز عالم هستي عبور داده شده و اين نقشه مي‌تواند در توجه هرچه بيشتر جهان به اهميت و جايگاه كعبه به عنوان كانون مهم مورد اهتمام جهان اسلام موثر باشد و به همسويي هرچه بيشتر ملل اسلامي منجر شود.
وي تصريح كرد :اعلام نصف النهار مكه مكرمه ‪MTC - (Meecca(makkeh)time‬ ‪ )coordination‬در مقابل نصف النهار گرينويچ (‪ )UTC‬كه توسط يك انگليسي در سال ‪ ۱۸۸۴‬مطرح شده موجب همگرايي جهان اسلام خواهد شد.
وحيدي در تشريح سامانه اطلاعات مكاني كنترل عملياتي دريايي ذالنون گفت:
اين سامانه قابليت تشخيص موقعيت مكاني اجسام متحرك از جمله كشتي‌ها و زيردريايي‌ها را به صورت لحظه‌اي دارد و براي نخستين بار در كشور قدرت فرماندهي ، كنترل و تصميم‌گيري مكان يابي زير سطحي را بدون نياز به حضور در مناطق عملياتي امكان پذير مي‌سازد.
وزير دفاع با بيان اينكه تعيين معابر مناسب براي تردد سطحي و زير سطحي از ديگر قابليت‌هاي اين سيستم به شمار مي‌رود، افزود: مرزهاي آبي كشورمان با استفاده از اين سامانه تحت مراقبت و مانيتورينگ قرار گرفته و موجب توسعه و ارتقاي حضور در آب‌هاي آزاد درياهاي جنوب و كنترل كامل تردد شناورهاي سطحي و زير سطحي براي مقابله با تروريسم و دزدي‌هاي دريايي خواهد شد.
وحيدي با اشاره به توانايي رصد تمامي تحركات منطقه‌اي توسط اين سامانه گفت: متناسب با تهديدات احتمالي ، سطح آمادگي خود را افزايش داده‌ايم و ديده باني پيشرفته از امتيازات ويژه اين سامانه است كه بهره‌هاي فراواني براي كشورمان دارد و موجب تقويت و تحكيم توسعه پايدار شود.
وزير دفاع در خصوص مركز ملي مكان يابي كشورمان نيز گفت: اين مركز با داشتن بانك اطلاعات مكان محور ملي قادر به طراحي سامانه‌اي با مدل تجزيه و تحليل سلسله مراتبي براي وزن دهي معيارهاي تصميم‌گيري در انتخاب مكان هاي مناسب سايت‌هاي دريافت تصاوير ماهواره‌اي مي‌باشد، در اين سامانه از لايه‌هاي اطلاعاتي گوناگون تاثير گذار مانند اقليم ، زمين شناسي ، لايه‌هاي شهري و مسكوني، راه‌هاي دسترسي به منابع محيطي نظامي استفاده شده است.
وحيدي پيرامون اطلس كويرهاي ايران نيز اظهار داشت : سازمان جغرافيايي وزارت دفاع در راستاي شناسايي شرايط جغرافيايي كشور و با توجه به ضرورت شناسايي كويرها ، اطلس كويرهاي ايران را براي نخستين بار منتشر كرد.
وزير دفاع از جمله مشخصات مهم اطلس كويرهاي ايران را تعيين دقيق وسعت، موقعيت و پراكندگي مناطق كويري ايران، توصيف و بيان ويژگي‌هاي مناطق كويري براساس آخرين فناوري‌هاي روز ، تشريح توانمندي‌ها و محدوديت‌هاي مناطق كويري ايران و ارائه توان سنجي اقتصادي ، اجتماعي و اكولوژيكي مناطق كويري بر شمرد.
وحيدي با قدرداني از متخصصان سازمان جغرافيايي وزارت دفاع به خاطر طراحي و اجراي اين طرح‌هاي مهم گفت: بايد همچون دوران دفاع مقدس از همه ظرفيت ها براي دفاع ، توسعه ، آباداني، و پيشرفت كشور در همه عرصه‌ها استفاده كرد و با همت مضاعف و كار مضاعف اهداف و آرمان‌هاي متعالي انقلاب اسلامي را تحقق بخشيد.http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده