صفحات

۱۳۸۹ شهریور ۱۶, سه‌شنبه

محققان ايراني ضوابط انتخاب نوع و موقعيت شير آلات صنعت آب راتهيه كردند

محققان دانشگاه تبريز براي نخستين بار در كشور استانداردهاي شير آلات از نظر عملكرد، نوع مكانيزم و جنس و موارد كاربرد صحيح آن‌ها را تهيه كردند.
به گزارش روز سه شنبه ايرنا از روابط عمومي وزارت علوم ، تحقيقات و فناوري ،عضو هيئت علمي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه تبريز هدف از اجراي اين طرح پژوهشي را استاندارد نمودن شيرآلات موردنياز صنعت آب از جمله شيرهاي
پروانه‌اي ، گلوب، كشويي ، پيلوت دار ، توپي عنوان كرد.
دكتر محمد زهساز گفت: در طراحي سامانه‌هاي تصفيه، ذخيره، انتقال و توزيع آب انواع مختلف شيرآلات نقش محوري در عملكرد بهينه سامانه و تداوم آبرساني و حفاظت از خطوط لوله و سامانه‌هاي مربوط دارد، به همين علت، انتخاب صحيح نوع و موقعيت هريك از شيرآلات از ديدگاه هيدروليكي ، انتقال و توزيع پايدار ، داراي اهميت ويژه است.
وي با بيان اينكه بهره برداري صحيح و اصولي از شيرآلات صنعت آب نقش كليدي در دستيابي به اين اهداف دارد، گفت: صنعت آب داراي شير آلات با تنوع زياد است كه متاسفانه تاكنون از نظر عملكرد، نوع مكانيزم و جنس در ايران استانداردي در اين خصوص تهيه نشده بود.
مجري اين طرح پژوهشي افزود: با توجه به اهميت اين موضوع، در قالب اين طرح پژوهشي نسبت به جمع بندي كلي از تمامي شير آلات صنعت آب با دسته بندي از نظر عملكرد، نوع مكانيزم و جنس اقدام شد.
به گفته وي، اين طرح پژوهشي طي مدت يك سال و با همكاري دكتر مرتضي صادقي عضو هيئت علمي دانشگاه تبريز و مهندس علي وكيلي تهامي مديرعامل شركت مكانيك آب و سازنده شيرآلات صنعت آب و با هزينه‌اي بالغ بر ‪ ۱۲۰‬ميليون ريال به اجرا در آمده است.
زهساز با اشاره به اهميت اين مبحث گفت: بر همين اساس امور آب وزارت نيرو در قالب طرح تهيه ضوابط و معيارهاي فني صنعت آب كشور و تهيه نشريه راهنماي انتخاب نوع و موقعيت شيرآلات صنعت آب و بهره برداري از آنها را با هماهنگي دفتر نظام فني اجرايي معاونت نظارت راهبردي رييس جمهوري در دستور كار قرار داد و پس از تهيه آن و بررسي‌هاي لازم بر اساس ماده ‪۲۳‬ قاون برنامه و بودجه و آيين نامه استانداردهاي اجرايي مصوب هيئت وزيران و طبق نظام فني اجرايي كشور تصويب و ابلاغ شد.
همين گزارش حاكي است اين نشريه به منظور راهنمايي و ايجاد هماهنگي و وحدت نظر در اين زمينه در معاونت پژوهشي دانشگاه تبريز و مسئوليت مهندس علي تهامي و همكاري دكتر محمد زهساز و دكتر مرتضي صادقي اعضاي هيئت علمي دانشكده مهندسي مكانيك دانشگاه تبريز با نظارت تخصصي گروه نظارت و بررسي و تاييد كميته تخصصي آب و فاضلاب طرح تهيه ضوابط و معيارهاي فني صنعت آب كشور در معاونت نظارت راهبردي رييس جمهوري تهيه شده است.
دكتر محمد زهساز در سال ‪ ۱۳۷۶‬موفق به اخذ مدرك دكتراي تخصصي در خستگي و ارتعاشات از دانشگاه ليورپول انگلستان شده و از سال ‪ ۱۳۶۴‬با مدرك كارشناسي ارشد طراحي كاربردي به استخدام گره مهندسي مكانيك دانشكده فني دانشگاه تبريز در آمده است.
اجراي ‪ ۵‬طرح‌هاي تحقيقاتي، ارايه ‪ ۲۵‬مقاله در كنفرانس‌هاي داخلي ، ‪۷‬ مقاله در كنفرانسهاي خارجي ، انتشار ‪ ۲‬مقاله در مجلات علمي پژوهشي داخلي ، ‪ ۷‬مقاله در مجلات علمي پژوهشي خارجي و ‪ ۶‬مقاله در مجلات ‪ ISI‬از ديگر فعاليت‌هاي علمي پژوهشي وي به شمار مي‌آيد.www.mahdihashemi.blogspot.com
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده