صفحات

۱۳۸۹ مهر ۲, جمعه

انتقاد جمعي از زلزله‌شناسان از حذف روز ملي «ايمني در برابر زلزله» از تقويم رسمي كشور

در شرايطي كه با قرار داشتن ايران بر روي كمربند زلزله و رخداد روزانه زمين‌لرزه‌هاي بزرگ و كوچك، آگاه‌سازي و ارتقاي فرهنگ عمومي در برابر زلزله براي كاهش تلفات و خسارات اين بليه طبيعي ضرورتي انكار‌ناپذير است، حذف روز ملي «ايمني در برابر زلزله» مصادف با پنجم دي ماه سالگرد زلزله ويرانگر بم از تقويم رسمي كشور، شگفتي و انتقاد متخصصان زلزله‌ كشور را در پي داشته است.

به گزارش خبرنگار علمي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، زلزله فاجعه‌بار بم در پنجم دي ماه 1382 كه به كشته و
مجروح شدن بيش از هفتاد هزار تن از هموطنانمان منجر شد و تبعات ناگوار آن همچنان هزاران هزار تن از بازماندگان فاجعه را آزار مي دهد، قطعا يکي از تلخ‌ترين سوانح تاريخ معاصر ما و روزي فراموش ناشدني در خاطره مشترك ايرانيان است.

http://mahdihashemi.blogspot.com/
پژوهشگاه بين‌المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله با توجه به ضورت آگاه‌سازي و ارتقاي فرهنگ عمومي در برابر زلزله با پيشنهاد نامگذاري اين روز به عنوان «روز ملي ايمني در برابر زلزله» فرصتي را فراهم كرد تا هر ساله با برگزاري برنامه‌ها و فعاليت‌هاي آموزشي و ترويجي متنوع در اين روز، ضمن گراميداشت ياد و خاطره چند ده هزار قرباني اين فاجعه تلخ، زمينه ارتقاي آگاهي عمومي و شاخص‌هاي ايمني در برابر زمين‌لرزه در كشور فراهم شود.

قطعا يادآوري خاطره دردناك زلزله بم و زمين‌لرزه‌هاي ويرانگر ديگر زنگ خطر و بيدارباشي براي ماست كه فراموش نكنيم جاي جاي سرزمينمان ايران هر لحظه در معرض رخداد زلزله‌اي بزرگ است و بايد با بهره‌گيري از اصول علمي و فني به خصوص در عرصه ساخت و ساز خود را براي مواجهه ايمن با آن آماده كنيم.

با اين حال در شرايطي كه تنها هفت سال از اين زلزله مرگبار و ابتكار تحسين ‌برانگيز در پيشنهاد نامگذاري سالگرد رخداد اين زلزله به عنوان روز ملي ايمني در برابر زلزله مي گذرد و در روزهايي كه بحث كاهش جمعيت تهران به دليل خطر زلزله احتمالي نقل محافل است، شوراي فرهنگ عمومي در نشست روز سه شنبه خود اقدام به حذف اين روز از تقويم رسمي كشور كرده است.

عكاشه:

هر چه مناسبت‌هاي بيشتري درباره زلزله باشد آگاهي و آمادگي مردم بيشتر مي شود

حذف روز ملي «ايمني در برابر زلزله» تصميم صحيحي نيست

بهرام عكاشه، استاد پيشكسوت زلزله شناسي با ابراز شگفتي و تاسف از حذف روز ملي «ايمني در برابر زلزله» از تقويم رسمي كشور به خبرنگار علمي ايسنا گفت: معتقدم هر چه مناسبت‌هاي بيش‌تري در زمينه زلزله داشته باشيم، مردم آگاه تر مي‌شوند و حذف اين قبيل مناسبت‌ها كه به روشنگري مردم در برابر زلزله كمك مي كند به عقيده من كار اشتباهي است.

وي افزود: علاوه بر اين با توجه به اين‌ كه بيش از 90 درصد كشور ما در برابر تهديد زلزله قرار دارد، هر چه در همه محافل عمومي در مورد زلزله و افزايش آمادگي در مقابل آن اطلاع رساني شود خوب است و حذف اين موضوع چه در تقويم و چه در مسائل ديگر كار صحيحي نيست.

عكاشه با اشاره به اين كه ايران پس از اندونزي و بنگلادش سومين كشور آسيب پذير در برابر حوادث طبيعي است،‌ خاطرنشان كرد: پيش از اينكه آتش فشان و سيل و آتش سوزي براي كشور مطرح باشد، زلزله براي كشور اهميت زيادي دارد و مهم ترين خطري كه كشور را تهديد مي كند و آن را به عنوان كشور درجه سوم مطرح كرده زلزله است. بنابراين حذف چنين روزها و يادآوري‌هايي مثلا با اين استدلال كه مناسبت‌ ديگري مرتبط با همين موضوع در تقويم وجود دارد كاملا اشتباه است و بايد از هياتي كه اين روز را حذف كردند سوال كرد كه چرا اين كار را انجام داده اند و چرا نظر زلزله شناس‌هاي كشور را جويا نشده‌اند.

وي ادامه داد: هر قدمي كه در راستاي ايمني كشور و مردم برداشته مي شود مهم است زيرا حركت انساني است و چون مقابله با زلزله و آمادگي در برابر زلزله نه تنها جان مردم را نجات مي دهد بلكه زيرساخت شهرها را هم حذف مي كند و كشوري كه به اين مسائل اهميت ندهد به عقيده من اشتباه مي كند.

عكاشه خاطرنشان كرد: در زمينه ايمني در برابر زلزله و كاهش خطرات بايد آگاهي را افزايش داد زيرا حفظ جان مردم، حفظ منايع طبيعي و جلوگيري از ميلياردها تومان خسارت مطرح است، همچنان كه تاثير آگاهي مردم را در زلزله‌هاي بم،‌ طبس، بوئين زهرا،‌ رودبار و منجيل ديديم كه هر جا مردم آگاه‌تر باشند بهتر مي توانند اقدام كنند.

استاد پيشكسوت ژئوفيزيك:

وجود مناسبتي مجزا براي توجه به زلزله در كشور ضروري است

پيش از حذف روز ملي ايمني زيستي بايد با متخصصان زلزله مشورت مي شد

دكتر زمرديان - استاد پيشكسوت ژئوفيزيك - نيز در اين زمينه خاطرنشان كرد: اين تصميم چندان صحيح نيست چون كشور ما زلزله خيز است و نهايتا هر چه مردم بيشتر آگاه باشند و يادآوري در اين زمينه براي مردم صورت گيرد، مناسبتر است.

وي ادامه داد: بايد از شورايي كه اين روز را حذف كردند سوال كرد كه چرا روز ملي ايمني در برابر زلزله را حذف كرده اند زيرا حدف چنين روزي حقيقتا به ضرر مردم است چون چنين مناسبتي يك يادآوري براي همه مردم ايران است و بالاخره كشوري كه زلزله خيز است بايد پيش بيني هاي لازم را براي ايمني اتخاذ كند.

اين استاد ژئوفيزيك به ايسنا گفت: اگر چه زلزله يكي از سوانح طبيعي تلقي مي شود اما عملا بايستي به زلزله بيش تر اهميت داد براي اينكه كشور ما واقعا زلزله خيز است و در هر كجاي اين خاك پهناور ممكن است اين اتفاق بيافتد و تنها به صرف اينكه يك روز يا هفته براي سوانح طبيعي داشته باشيم كافي نيست و در مورد زلزله بايستي به صورت جداگانه يادآوري در تقويم وجود داشته باشد.

اين استاد پيشكسوت ژئوفيزيك تصريح كرد: بنابراين خوب بود اگر از متخصصان اين رشته و ژئوفيزيك دان‌ها نيز مشورتي مي‌شد ولي در هر حال حذف چنين روزي جالب نيست.

رييس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله:

زلزله بم نقطه عطفي در توجه به زلزله در كشور بود

دكتر تسنيمي - رئيس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله - نيز در اين زمينه به خبرگار علمي ايسنا گفت: نامگذاري روز ملي ايمني در برابر زلزله توسط اين پژوهشگاه پيشنهاد شد كه ساليان درازي نيز از آن نمي گذرد و فكر مي كنم روز مهمي است زيرا رخداد بوده است.

وي تصريح كرد: پس از اين اتفاق بود كه توجه ويژه و جدي در آيين نامه ها شد كه سابق بر اين وجود نداشت و پس از زلزله بم اين توجه در استاندارد 2800 ايران با توجه به نيازهاي علمي منعكس شد.

تسنيمي تاكيد كرد: زلزله بم را زلزله ويژه اي مي دانيم زيرا خسارت هاي اقتصادي و جاني زيادي را به بار آورد و در واقع به نوعي نقطه عطفي شد زيرا اين وقايع در جهت فعاليت هاي علمي و تخصصي به عنوان يك تجربه مي تواند گران بها باشد.

رييس پژوهشگاه بين المللي زلزله شناسي و مهندسي زلزله تصريح كرد: ‌اين روز را بهانه اي قرار داديم براي توجه بيشتر به زلزله و البته نگاه عمومي ما به زلزله در برنامه‌هايي مانند مانور سراسري زلزله براي دانش آموزان در 8 آذر ماه وجود دارد و پنج دي فرصتي بوده

كه هر سال متخصصان زلزله جمع شوند و نتايج حاصل از فعاليتهاي خود را كه طي يك سال به دست آورده اند ارائه كرده و به مذاكره و مباحثه بگذارند. در واقع اين روز براي ما بيش تر بهانه اي براي تبادل نظر بين متخصصان در سطح كشور است كه مطمئنا چنين اقدامات و فعاليت هايي را ادامه خواهيم داد چه در تقويم باشد چه نباشد. http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده