صفحات

۱۳۸۹ شهریور ۱۲, جمعه

مصالح ساختماني توليد داخل چقدر استاندارد هستند؟

در پي وقوع زلزله چند شب پيش دامغان يك بار ديگر اين سوال مطرح شد كه آيا توليد مصالح ساختماني در كشور و كيفيت اين محصولات در شرايط مناسبي قرار دارد؟
به گزارش ايسنا بررسي‌هاي انجام شده نشان مي‌دهد كه يكي از دلايل بالا رفتن صدمات و خسارات ناشي از وقوع بلاياي طبيعي مانند زلزله به ويژه در كشورهاي در حال توسعه، ناشي از بي‌كيفيت بودن مصالح ساختماني به كار رفته در ساخت منازل است.
به عنوان مثال در جريان زلزله بم عامل غيراستاندارد بودن مصالح ساختماني به كار رفته در ساخت منازل از دلايل اصلي بالا رفتن ميزان تلفات اعلام شد.
در همين حال تنها چند سالي است كه نهادهاي مسوول به صورت ويژه روي موضوع كيفيت توليد مصالح ساختماني در كشور
متمركز شده و در اين بين موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران نيز مسوول نظارت بر واحدهاي توليد مصالح ساختماني و برخورد با توليدكنندگان غيراستاندارد شده است.

فريدون بلغاري - مشاور رييس موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران - درباره آخرين اقدامات اين موسسه براي نظارت بر توليدكنندگان مصالح ساختماني به خبرنگار ايسنا گفت:‌ موسسه استاندارد قصد دارد با ستاد مديريت بحران كشور تفاهم‌نامه‌اي را امضا كند كه بر اساس آن بخشي از اختيارات اين ستاد در زمينه كنترل مصالح ساختماني به موسسه تنفيذ ‌شود. اين كنترل به ويژه در زمينه واحدهاي توليدي كارگاهي خواهد بود.
وي تعدد مراكز صدور پروانه بهره‌برداري واحدهاي توليد مصالح ساختماني در كشور را از معضلات اين حوزه دانست و افزود: ‌به عنوان مثال هم‌اكنون علاوه بر ادارات كل صنايع و معادن استاني، استا‌نداري‌ها، فرمانداري‌ها و حتي شوراهاي شهر نيز در برخي موارد اقدام به صدور پروانه بهره‌برداري واحدهاي توليد مصالح ساختماني مي‌كنند كه اين كار باعث ايجاد بي‌نظمي در حوزه توليد مصالح ساختماني شده است.http://mahdihashemi.blogspot.com/
او درباره تاثير مصالح ساختماني غيراستاندارد در ايجاد صدمات ناشي از زلزله دامغان گفت:‌ هنوز گزارشي در اين زمينه به دست ما نرسيده است.
در همين حال شنيده شده كه در برخي از استان‌ها، استانداري‌ها به دلايل مختلف مانند مشكلات كارگري و لطمه خوردن به اشتغال به موسسه استاندارد اجازه برخورد با واحدهاي توليد مصالح ساختماني غيراستاندارد را نمي‌دهند كه اين موضوع نيز به چالشي جدي براي مسوولان موسسه استاندارد تبديل شده است.
* * خوب‌ها و بدهاي مصالح ساختماني
بر اساس آخرين آمار موسسه استاندارد و تحقيقات صنعتي ايران هم‌اكنون فقط يك درصد از كل واحدهاي توليد موزاييك در كشور محصول خود را با نشان استاندارد وارد بازار مي‌كنند. متاسفانه وضعيت رعايت استاندارد در برخي از بخش‌هاي توليد مصالح ساختماني اصلا مناسب نيست. به عنوان مثال از 317 واحد توليدي موزاييك در كشور تنها يك درصد از آن‌ها محصولاتشان را با نشان استاندارد وارد بازار مي‌كنند.
در زمينه توليد بلوك‌هاي سيماني نيز وضعيت بلوك‌هاي پلي استايرن و تيرچه و بلوك سقفي در رعايت استاندارد مناسب نيست؛ به طوري كه از 676 واحد توليد بلوك‌هاي سيماني پنج درصد، از 287 واحد توليد بلوك‌هاي پلي‌استايرن دو درصد و از هزار و 200 واحد توليد تيرچه و بلوك سقفي تنها 26 درصد محصولات خود را با نشان استاندارد در بازار مي‌فروشند.
طي سه سال اخير بهترين پيشرفت در زمينه رعايت استاندارد مربوط به بخش توليد شن و ماسه بوده است. هم‌اكنون حدود 50 درصد از واحدهاي توليدي در اين حوزه داراي نشان استاندارد هستند، در حالي كه قبلا اين رقم تنها يك درصد بود. همچنين در زمينه توليد آجر هم‌اكنون حدود 55 درصد از واحدها نشان استاندارد را دريافت كرده‌اند.
در زمينه بتن آماده نيز از 700 واحد توليدي حدود 70 درصد آن‌ها محصولات خود را با نشان استاندارد روانه بازار مي‌كنند.
در زمينه توليد ميلگرد 88 درصد، كاشي سراميك 100 درصد، عايق رطوبتي 60 درصد، الكترود جوشكاري 85 درصد و تيرآهن 100 درصد از واحدهاي توليدي داراي نشان استاندارد هستند.
* * اعلام جرم عليه متخلفان
از سوي ديگر موسسه استاندارد تاكنون اقدامات حقوقي متعددي را عليه توليدكنندگان مصالح ساختماني غيراستاندارد انجام داده است. در همين راستا و با همكاري سازمان بازرسي وزارت بازرگاني، تاكنون عليه تعدادي از واحدهاي توليدي و مراكز عرضه محصولات غيراستاندارد اعلام جرم شده است.
در استان تهران تاكنون عليه بيش از 12 واحد توليدي متخلف در حوزه توليد مصالح ساختماني اعلام جرم شده و اين واحدها به سازمان تعزيرات معرفي شده‌اند، اما تاكنون عليه هيچ مركز عرضه‌اي اعلام جرم نشده است.
* * ترسي كه ادامه دارد!
به هرحال با وجود همه اقدامات انجام شده باز هم اين نگراني وجود دارد كه زلزله بعدي خرابي‌هاي بيشتري را در كشور به وجود آورد. اين نگراني زماني بيشتر مي‌شود كه زلزله در كلان‌شهرهاي كشور و به ويژه تهران رخ دهد. تراكم ساختمان‌ها و در عين حال ساخت و سازهاي غيراصولي در تهران نيز بر نگراني‌هاي موجود افزوده است. بايد ديد ترس و لرز مردم تهران از خراب شدن خانه‌ بر سرشان تا كي ادامه خواهد يافت؟ آيا بالاخره زماني مي‌رسد كه ديگر هيچ خانه غيراستانداردي در كشور توليد نشود؟http://mahdihashemi.blogspot.com/
  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده