صفحات

۱۳۸۶ آذر ۲, جمعه

خلاصه 3 مقاله تثبیت و بازیافت آسفالت

بهسازي محور شاهرود - سبزوار با استفاده از بازيافت سرد


نويسنده‌گان:


[ ليلا هاشميان ] - كارشناس ارشد دانشگاه تربيت مدرس - دانشكده فني و مهندسي گروه راه و ترابري
[
امير كاووسي ] - دانشيار دانشگاه تربيت مدرس - دانشكده فني ومهندسي گروه راه و ترابري
[
حسين حاجي غفوري ] - مدير فني شركت راه و ابنيه نوين


خلاصه مقاله:


خرابيهاي محور شاهرود - سبزوار ناشي از اختلاف شديد درجه حرارت در منطقه همچنين ضعف باربري روسازي، منجر به افت شديد سطح سرويس دهي جاده شده بود و بنابراين اصلاح اين محور را در دستور كار قرار داد. به سازي به روش بازيافت سرد با كف قير و دوغاب سيمان در 15 كيلومتر از اين مسير در دست بررسي و اقدام قرار گرفت كه نهايتا با توجه به نتايج حاصل ازتحقيقات آزمايشگاهي گسترده در طول راه و طرح روسازي لازم جهت تحمل ترافيك جديد، روشهاي زير جهت بهسازي انتخاب گرديد:
ـ به جهت عدم تراكم كافي بستر، درصد رطوبت بالا، وجود ريز دانه هاي زياد در لايه هاي اساس و زير اساس و در نتيجه عدم زهكش بودن و عدم تراكم كافي اين لايه ها در 6 كيلومتر اول مسير، اقدام به تراش آسفالت بهمراه اساس موجود و تثبيت ......


بهسازي محور شاهرود - سبزوار با استفاده از بازيافت سرد


نويسنده‌گان:


[ ليلا هاشميان ] - كارشناس ارشد دانشگاه تربيت مدرس - دانشكده فني و مهندسي گروه راه و ترابري
[
امير كاووسي ] - دانشيار دانشگاه تربيت مدرس - دانشكده فني ومهندسي گروه راه و ترابري
[
حسين حاجي غفوري ] - مدير فني شركت راه و ابنيه نوين


خلاصه مقاله:


خرابيهاي محور شاهرود - سبزوار ناشي از اختلاف شديد درجه حرارت در منطقه همچنين ضعف باربري روسازي، منجر به افت شديد سطح سرويس دهي جاده شده بود و بنابراين اصلاح اين محور را در دستور كار قرار داد. به سازي به روش بازيافت سرد با كف قير و دوغاب سيمان در 15 كيلومتر از اين مسير در دست بررسي و اقدام قرار گرفت كه نهايتا با توجه به نتايج حاصل ازتحقيقات آزمايشگاهي گسترده در طول راه و طرح روسازي لازم جهت تحمل ترافيك جديد، روشهاي زير جهت بهسازي انتخاب گرديد:
ـ به جهت عدم تراكم كافي بستر، درصد رطوبت بالا، وجود ريز دانه هاي زياد در لايه هاي اساس و زير اساس و در نتيجه عدم زهكش بودن و عدم تراكم كافي اين لايه ها در 6 كيلومتر اول مسير، اقدام به تراش آسفالت بهمراه اساس موجود و تثبيت لايه زير اساس با آهك گرديد. پس از آن با تثبيت اساس كم مقاومت موجود و خرده آسفالت هاي حاصل از آسفالت تراشي با استفاده از كف قير و دوغاب سيمان لايه اساس جديدي با مشخصات مناسب بدست آمد.
ـ در ادامه مسير با توجه به شرايط مناسب بستر، اقدام به بازيافت آسفالت و اساس موجود به روش سرد و درجا با كف قير و دوغاب سيمان و توليد يك لايه اساس تثبيتي گرديد.
در هر دو روش فوق دو لايه روكش آسفالت گرم بر روي لايه هاي تثبيت شده اجرا شد.
با انجام آزمايش
CBR
بر روي نمونه ها قبل و بعد از تثبيت با آهك، افزايش مقاومت قابل ملاحظه اي در لايه زير اساس مشاهده شد كه با توجه به وجود درصد زياد ريزدانه در اين لايه افزايش مقاومت آن بدون استفاده از افزودنيهاي استفاده از افزودنيهاي فعاليت همانند آهك ممكن نبود. طرح اختلاط آزمايشگاهي لايه تثبيتي با كف قير و دوغاب سيمان با استفاده از آزمايشات كشش غير مستقيم در حالت خشك و اشباع و نيز آزمايش مارشال بدست آمد و نتايج حاصل از انجام اين آزمايشات نشان دهنده مقاومت بالاي اين لايه جديدي تثبيتي بود.
از محاسن به كارگيري روشهاي فوق، مي توان به بهره گيري كامل مجدد مصالح فرسوده و غير قابل استفاده در روسازي جديد، اصلاح رژيم تركها و خرابيهاي زيرين و نهايتا افزايش 25% ميزان باربري روسازي جديد اشاره نمود.



كلمات كليدي:


بهسازي ، تثبيت ، بازيافت ، آهك ، كف قير ، كشش غير مستقيم


 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


 


بازيافت سرد آسفالت با كف قير (مطالعه موردي در شمال شرق كشور(


نويسنده‌گان:


[ جواد طباطبايي ] - دكتري خاك و پي ،‌استاديار مركز تحقيقات حفاظت خاك و ابخيزداري
[
محمدرضا قانع ] - هيات علمي دانشگاه فردوسي مشهد و مديرعامل شركت مهندسين مشاور فرازبند
[
مهران مزاري ] - كارشناسي ارشد راه و ترابري دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد
[
اميد شيخي ] - دانشجوي كارشناسي ارشد راه و ترابري دانشكده مهندسي دانشگاه فردوسي مشهد


خلاصه مقاله:


در اين مقاله مراحل و نتايج مربوط به طرح اختلاط و كنترل كيفيت يكي از پروژه هاي بازيافت سر آسفالت به روش درجا و با استفاده از كف قير كه در يكي از مسيرهاي پر رفت و آمد در شمال شرق كشور در حال اجرا مي باشد، گزارش گرديده است. با توجه به نتايج حفاري در مسير راه قبل از انجام بازيافت و بر اساس طرح پيشنهادي ( با توجه به نتايج آزمايشات پايداري مارشال و مقاومت كششي غيرمستقيم)، لايه هاي مختلف روسازي به ضخامت 20 سانتيمتر كنده و خرد شده اند ( نسبت وزني اختلاط بطور متوسط شامل 35 درصد آسافلت، 50 درصد اساس و 15 درصد زيراساس بوده بوده است)، اين مخلوط پس از افزودن حدود 3 درصد كف قير، مجددا پخش و متراكم گرديده است. ساير افزودني ها شامل 1 تا 1/4 درصد سيمان، 2 تا 3 درصد آب بوده است. بر اساس نتايج آزمايش ها، بدون نياز به استفاده از مصالح سنگي جديد، مقادير متوسط استقامت مارشال ( براي طرح اختلاط در اين پروژه) برابر 1000 كيلوگرم نيرو و مقاومت كششي غير مستقيم 450 كيلو پاسكال و نسبت مقاومت كششي 80 درصد در مخلوط جديد حاصل آمده است. اين نتايج نشان مي دهد كه كيفيت لايه بازيافتي حاصل، در محدوده مورد بررسي، به ميزان قابل توجهي از مقادير مجاز پيش بيني شده در استانداردهاي مربوطه و ساير مراجع بين المللي بيشتر مي باشد.



كلمات كليدي:


بازيافت سرد آسفالت ، استقامت مارشال ، مقاومت كششي غير مستقيم ، درصد بهينه كف قير


 


-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------


كاربرد كف قير و سيمان در بازيافت سرد (مطالعه موردي باند 29 چپ فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران)


نويسنده‌گان:


[ سيدمرتضي مرندي ] - مدير مركز تحقيقات شركت ساختماني و راهسازي 115 و استاديار بخش مهندسي عمران، دانشگاه شهيد باهنر كرمان
[
اسلام صهبازاده ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مكانيك خاك و پي، دانشگاه شهيد باهنر كرمان


خلاصه مقاله:


كاربرد سيمان وقير هر كدام به تنهايي در تثبيت خاكها از ساليان دور مورد توجه متخصصين امر بوده است. مروري بر گزارشات اجرايي حاكي از وقوع تركهاي انقضباضي در چنين لايه هاي تثبيت شده قبل از بهره برداري ازجاده مي باشد. سيمان وقير از ساليان دور براي تثبيت خاكها مورد استفاده قرار گرفته است. هر كدام از اين دو ماده با توجه به اهداف تثبيت، وجود امكانات و تجهيزات و نيز نوع خاك ، مورد استفاده قرار گرفته اند. استفاده توام از كف قير و سيمان براي تثبيت روش جديدي است كه با پيشرفت تكنولوژي و پيدايش ماشين آلات پيشرفته راهسازي مورد استفاده قرار گرفته است. ا زآنجا كه اين روش مشخصات فني ويژه اي دارد و مصالح تثبيت شده داراي ويژگي هاي منحصر به فردي است، مقبوليت زيادي يافته است و در كشورهاي اروپائي آفريقائي و آمريكايي مورد استفاده قرار گرفته است. باند 29 چپ فرودگاه بين المللي مهرآباد تهران در حدود 40 سال پيش احداث شده است و بمرور زمان باند پرواز اين فرودگاه بعلت خستگي بيش ازحد، دچار خرابي متعددي شامل تركهاي طولي، عرضي و سوسماري ، نشستهاي موضعي و ناهمواريهاي مختلفي گرديده بود. با بررسي هاي به عمل آمده و با توجه به پروازهاي متعدد روزانه و نياز به اجراي سريع پروژه ، اجراي بازيافت با كف قير و سيمان در باند مزبور موردتاييد مسئولين امر قرار گرفت. مجري اين طرح شركت ساختماني و راهسازي 115 انتخاب گرديد. شركت مزبور اين تكنولوژي را براي اولين بار در احداث جاده هرات- دوغارون به كا رگرفته است. در اين مقاله طراحي عمليات اجرائي و كنترل كيفيت بازيافت سرد باند فوردگاه بين المللي مهرآباد مورد مطالعه و تجزيه و تحليل قرار گرفته است.
كلمات كليدي:


كف قير ، سيمان ، تثبيت خاكها


-تجهيزات آزمايشگاهي بازيافت سرد و تثبيت لايه هاي روسازي :


*       توليد كف قير بوسيله دستگاه شبيه ساز در آزمايشگاه


*       دستگاه آزمايش كشش غير مستقيم (ITS)


*       تعيين متغيرهاي كف قير نظير ضريب انبساط و نيمه عمر


*       تعيين ميزان حساسيت نمونه هاي آسفالتي به آب و تعيين دانسيته نمونه هاي آسفالتي


www.mahdihashemi.blogfa.com


www.civilica.com


 

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده