صفحات

۱۳۸۶ آذر ۱, پنجشنبه

نحوه اجراي لايه بخاربند و مبدل حرارتي هوا به هوا Air-to-Air Heat Exchanger

نحوه اجراي لايه بخاربند و مبدل حرارتي هوا به هوا   Air-to-Air Heat Exchanger


نصب لايه بخاربند


نصب لايه بخاربند روي سطوح گرم عايق ديوارهاي خارجي و سقفها، نخستين قدم براي كنترل هوا است، بدين منظور معمول‌ترين و مؤثرترين مصالحي كه در دسترس است، ورقه پلي‌اتيلن مي‌باشد كه آن را به آساني مي‌توان روي سطوح بزرگ نصب كرد. گرچه ورقه‌هاي به ضخامت حداقل 50 ميكرون مناسب‌اند، ولي ورقه‌هاي با ضخامت 150 ميكرون هنگام نصب و پوشش با لايه نازك‌كاري، آسيب‌پذيري كمتري دارند. براي نصب اين ورقه‌ها نياز به زيرسازي مناسبي است كه بتوان لبه ورقه‌ها را روي آن نصب كرد، درزبندهاي پيوسته‌اي كه به پلي‌اتيلن خوب بچسبد و ورقه ورقه نشود، مصالح مناسبي براي پوشش ......


نحوه اجراي لايه بخاربند


نصب لايه بخاربند


نصب لايه بخاربند روي سطوح گرم عايق ديوارهاي خارجي و سقفها، نخستين قدم براي كنترل هوا است، بدين منظور معمول‌ترين و مؤثرترين مصالحي كه در دسترس است، ورقه پلي‌اتيلن مي‌باشد كه آن را به آساني مي‌توان روي سطوح بزرگ نصب كرد. گرچه ورقه‌هاي به ضخامت حداقل 50 ميكرون مناسب‌اند، ولي ورقه‌هاي با ضخامت 150 ميكرون هنگام نصب و پوشش با لايه نازك‌كاري، آسيب‌پذيري كمتري دارند. براي نصب اين ورقه‌ها نياز به زيرسازي مناسبي است كه بتوان لبه ورقه‌ها را روي آن نصب كرد، درزبندهاي پيوسته‌اي كه به پلي‌اتيلن خوب بچسبد و ورقه ورقه نشود، مصالح مناسبي براي پوشش لايه عايق حرارتي است، نيروي انساني ورزيده كه بتواند به نحو شايسته‌اي عمل نصب بخاربند را انجام دهند، نيز از الزامات كار به شمار مي‌آيند. پيوستگي لايه بخاربند بسيار مهم است، محل برخورد ديوارهاي خارجي، بالكنها، سقفها و ديگر ديوارها، بايد كاملاً درزبندي شوند و همپوشاني ورقه‌هاي بخاربند بايد حداقل 100 ميليمتر باشد. اطراف محل قوطي كليد و پريز، چراغهاي توكار سقفي و ديگر تأسيسات، بايد كاملاً درزبندي و طوري اجرا شوند كه در اثر انقباض و انبساط، پارگي يا درز در آنها ايجاد نشود.


ورقه‌هاي پلي‌اتيلن در محل برخورد با پنجره‌ها، درهاي خارجي و ساير بازشوها، بايد كاملاً به آنها محكم شوند و سپس لبه آنها به سمت داخل برگردانده و به سطح داخل متصل گردند. ورقه‌هاي بخاربند در محل دودكشها و ساير نقاطي كه خطر آتش‌سوزي وجود دارد، بايد روي عايقي كه در برابر حريق پايدار است نصب گردد.


 


مبدل حرارتي هوا به هوا   Air-to-Air Heat Exchanger


هنگامي كه لايه‌هاي بخاربند در يك ساختمان به كار مي‌رود، براي خروج هواي كثيف و رطوبت اضافي، بايد تدابيري انديشيده شود. رطوبت موجود در هوا از شستشو، خشك كردن ظروف و لباس، استحمام، آشپزي و ساير فعاليتهاي شبانه‌روزي ناشي مي‌شود.


از آنجا كه محدوديت در تعويض هوا در فصول سرد، باعث تعريق در محلهاي سردتر ساختمان نظير پنجره‌ها مي‌شود، عدم توجه به اين مسئله در دراز مدت سبب كپك‌زدگي و بروز مشكلاتي ديگر در ساختمان مي‌گردد. به اين ترتيب تهويه مكانيكي به منظور دفع رطوبت و تعويض هواي آلوده، ضروري است. براي صرفه‌جويي در انرژي و بازيافت گرماي هواي خروجي، بايد كليه راههاي خروجي و هواكشها حذف شده و به جاي آن يك مبدل حرارتي هوا به هوا براي تمام ساختمان نصب گردد. اين مبدل از يك طرف هواي تميز و سرد خارج ساختمان را به داخل هدايت كرده و از سوي ديگر هواي گرم، كثيف و حاوي رطوبت را خارج مي‌سازد. در مبدل، گرماي هواي خروجي به هواي سرد ورودي پس داده مي‌شود، بدون اينكه اين دو هوا با يكديگر برخوردي داشته باشند و با هم مخلوط شوند.


منبع


www.mahdihashemi.blogfa.com


 نشريه 55


مهندسي عمران در east structure


 

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده