صفحات

۱۳۸۶ آذر ۲, جمعه

چند خبر از سیمان

 چند خبر از سیمان دی ۸۶


تاکيد بر خروج سيمان از سبد حمايتي


متعاقب نشست مديران بورس با رئيس جمهور و وزراي اقتصادي ، چهارشنبه شب (28 آذر 86) وزير صنايع با مديران ارشد بورس ديدار و گفتگو کرد.
به گزارش روابط عمومي بورس اوراق بهادار تهران ، در اين نشست که با حضور مديران ارشد بورس برگزار شد تصميمات متخذه در نشست شوراي عالي مديريت و برنامه ريزي اقتصادي براي پيگيري بيشتر مورد بحث و بررسي قرار گرفت. محرابيان ، وزير صنايع تاکيد کرد که معادن شرکت ملي مس ايران متعلق به اين شرکت است و پروانه بهره برداري در اختيار اين شرکت قرار دارد و دولت نيز حمايت لازم را براي بهره برداري هر چه بهتر اين شرکت از معادن انجام خواهد داد.
همچنين وزير صنايع تاکيد کرد: شرکت هايي که از معادن سنگ آهن بهره برداري مي کنند بدون هيچ مشکلي به فعاليت خود ادامه خواهند داد و ترتيباتي صورت خواهد گرفت که استمرار بهره برداري آنها با شفافيت بيشتر انجام شود و وزارت صنايع از اين صنايع معدني به طور کامل حمايت خواهد کرد.
علي صالح آبادي ، رئيس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن تشريح وضعيت بورس و عملکرد شرکت هاي واگذار شده توسط وزارت صنايع خواستار حمايت بيشتر وزارتخانه از اين شرکت ها شد. همچنين صنعت سيمان و وضعيت رو به نزول ارزش بازار آن در 2 سال اخير بررسي شد و مديران بورس بر ضرورت خروج سيمان از سبد حمايتي و حذف رانت هاي موجود در جهت افزايش سرمايه گذاري در اين صنعت و توسعه ظرفيت آن تاکيد کردند.
وزير صنايع نيز برنامه هاي وزارتخانه در راستاي حمايت از صنعت سيمان را تشريح کرد و نظر مساعد وزارت مذکور را درخصوص خروج سيمان از سبد حمايتي اعلام و تاکيد کرد که اين موضوع را پيگيري خواهد کرد.


 


مجری خط یک مترو تهران:
کمبود سیمان راندمان کاری مترو را 20 درصد کاهش داد



 



تهران - حیات
مجری خط یک مترو تهران گفت: در حال حاضر به دلیل کمبود سیمان، عملکرد و راندمان کاری شرکت مترو تهران 20 درصد کاهش یافته است.
به گزارش حیات به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری تهران، مجید معظمی اظهار کرد: برای توسعه، روزانه حداقل به 600 تن سیمان نیاز است که متاسفانه در حال حاضر تنها یک سوم از این میزان یعنی تنها 200 تن در اختیار شرکت مترو قرار می‌گیرد.
وی افزود: در این میان، برای توسعه خط یک مترو تهران روزانه حداقل باید 200 تن آسفالت صرف شود که متاسفانه سهم خط یک در مجموع روزانه 70 تن آسفالت است.
وی با تاکید بر این که ساخت تونل‌های مترو با سایر پروژه‌های عمرانی متفاوت است و برای ساخت آن بدون سیمان هیچ کاری از پیش نمی‌روند، گفت: در ساخت تونل‌های مترو، اگر سیمان نباشد، کار متوقف می‌شود که این مساله خطرات زیادی را به دنبال دارد.
مجری خط یک مترو تهران اظهار کرد: پس از حفر تونل باید بلافاصله عملیات حفاظت موقت که بتن‌ریزی موقت نام دارد، صورت گیرد، اما به دلیل کمبود سیمان این عملیات نیز گاه چندین روز متوقف می‌شود که در این حالت خطر ریزش بسیار زیاد است.
وی با تاکید بر آنکه در چنین شرایطی اگر ریزشی صورت گیرد، هیچ وسیله‌ای برای مهار آن وجود ندارد، افزود: در هیچ جای دنیا، چنین حالتی پیش نمی‌آید که تونل‌های مترو به دلیل نبود سیمان ریزش کنند، اما متاسفانه این خطر در تونل‌های در حال ساخت مترو تهران ممکن است به وجود آید.
وی همچنین در مورد تهیه سیمان از بازار آزاد گفت: پروژه مترو پروژه‌ای خصوصی نیست و به عنوان پروژه‌ای ملی نمی‌توان در ساخت مترو از سیمان آزاد استفاده کرد، زیرا این کار غیرقانونی است.
معظمی با اشاره به این که برای احداث هر متر طول از تونل‌های مترو شش تن سیمان نیاز است، تصریح کرد: از لحظه اول حفر تونل‌ها بارگذاری صورت می‌گیرد و نیاز به سیمان است و در واقع یکی از عناصر اصلی ایجاد تونل‌های مترو سیمان محسوب می‌شود.
مجری خط یک مترو تهران اظهار کرد: عملیات اجرایی احداث فاز اول توسعه خط یک مترو تهران حدفاصل میرداماد تا قلهک که دارای سه ایستگاه است و شش کیلومتر طول دارد، براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته باید تا پایان سال به اتمام برسد که برای تحقق این امر به اجبار گاه از سهمیه سیمان سایر بخش‌ها استفاده می‌شود که این روند در نهایت بحران‌های زیادی را برای سایر قسمت‌ها ایجاد می‌کند.
وی در ادامه بیان کرد: پیمانکاران بابت تاخیرهای متوالی در احداث خطوط ضرر می‌کنند، چون هزینه‌های جاری کارگاه‌ها با وجود توقف‌های پیاپی کار باقی است در این میان کارفرما نیز متضرر می‌شود، زیرا باید بخشی از خسارات را بپردازد و در نهایت تمام زیان‌ها متوجه شهروندان تهرانی می‌شود که به دلیل بی‌توجهی بعضی از مسوولیت، از داشتن ایستگاه‌ها جدید مترو محروم می‌مانند.
مجری خط یک مترو تهران تاکید کرد: دولت باید کنترل دقیقی بر نظام توزیع سیمان داشته باشد، تا اولویت بندی‌ها صحیح صورت گیرد و سهم هر بخش بر اساس اولویت‌ها صورت گیرد.
وی در پایان گفت: فاز دوم طرح توسعه خط یک مترو حدفاصل قلهک تا قیطریه با دو ایستگاه تا پایان سال 88 و فاز سوم از قیطریه تا میدان قدس به طول دو کیلومتر تا پایان سال 89 باید به بهره‌برداری برسد که متاسفانه کمبود سیمان برای فاز دوم و سوم طرح توسعه خط یک نیز مشکل آفرین خواهد شد.


 


وزارت نفت سیمان وارد کرد

وی افزود: واحدهای جدیدی که به مدارس تولید وارد می شوند می توانند درصدی از سیمان تولیدی خود را صادر کنند، چرا که قیمت تمام شده بالا است.


وزیر بازرگانی از کاهش 14 درصدی سهمیه سیمان دستگاه های دولتی خبر داد و گفت: هم اکنون 74 درصداز توزیع سیمان توسط وزارت بازرگانی به بخش مردمی تعلق می گیرد که این میزان در گذشته 60 درصد بوده است.

سید مسعود میرکاظمی در پاسخ به مهر گفت: وزارت بازرگانی موظف است هر ماه از سهمیه سیمان بخش دولتی کم کرده و به بخش غیر دولتی اختصاص دهد. بر این اساس در حال حاضر بالغ بر 74 درصد سیمان توزیع شده از سوی این وزارتخانه در بخش مردمی توزیع و مابقی به بخش دولتی اختصاص می یابد.

وی افزود: واحدهای جدیدی که به مدارس تولید وارد می شوند می توانند درصدی از سیمان تولیدی خود را صادر کنند، چرا که قیمت تمام شده بالا است.

وزیر بازرگانی با اشاره به مصوبه دولت مبنی بر واردات سیمان و فولاد توسط دستگاه های دولتی، اظهار داشت: برخی دستگاه های دولتی نظیر وزارتخانه های نفت و آموزش و پرورش ، مصالح ، آهن و سیمان خود را مستقیما وارد کرده اند، ضمن اینکه از بودجه عمرانی نیز مقداری به شرکت بازرگانی دولتی ایران تخصیص یافته تا فولاد را وارد و به دستگاه های دولتی ارائه دهد. این در حالی است که ارتقا تقاضا برای سیمان و مصالح ساخت و ساز مربوط به جهش پروژه های عمرانی و ملی و خانه سازی های بخش خصوصی است.

به گفته میرکاظمی سیمان هنوز در سبد حمایتی است و میزان تولید آن پاسخگوی تقاضا در کشور نیست.

وی خاطرنشان کرد: هر چه پیش می رویم میزان تولید سیمان در داخل کشور افزایش می یابد، زیرا بهره برداری از کارخانجات جدید را شاهد هستیم، این در حالی است که مطابق مطالعات کارشناسان وزارت بازرگانی در حال حاضر حدود 4 میلیون تن کسری سیمان در بازار وجود دارد.

وزیر بازرگانی پیش بینی کرد میزان تقاضای سیمان طی ماه های آتی و با ورود به فصل سرما کاهش یابد.

 


شهرداري تهران سيمان وارد مي‌كند

ناصر گودرزوند افزود: با برآورد اوليه انجام شده و هزينه گمرك و بنادر، قيمت سيمان وارداتي بسيار زياد مي‌شود و هر تن آن بيش از 120هزار تومان مي‌شود.


شهرداري تهران به دنبال كاهش سهميه سيمان طرح‌هاي عمراني تصميم گرفت سيمان موردنياز خود را از خارج خريداري كند.

وزارت بازرگاني به تازگي مصوبه‌اي در خصوص سهميه سيمان منتشر كرد كه در پي آن مقرر شد سهميه سيمان مصارف مردمي افزايش و سهميه سيمان طرح‌هاي عمراني كاهش يابد.

اينك شهرداري تهران با كمبود سيمان مواجه است؛ به طوري كه قائم مقام معاون فني عمراني شهرداري تهران در اين‌باره به فارس گفت: كمبود سيمان باعث پايين آمدن سرعت اجراي پروژه‌هاي عمراني در كلان‌شهر تهران مي‌شود.

ناصر گودرزوند افزود: با برآورد اوليه انجام شده و هزينه گمرك و بنادر، قيمت سيمان وارداتي بسيار زياد مي‌شود و هر تن آن بيش از 120هزار تومان مي‌شود.

گودرزوند با اشاره به ساخت راه‌هاي دسترسي برج ميلاد گفت: براي اجراي اين كار هم‌اكنون دچار كمبود سيمان هستيم و اين مشكل در كارها تاثيرگذار است.

 

 









گاز سیمان تهران قطع شد
در پی قطع دوباره گاز مصرفی مجتمع صنعتی سیمان تهران و به دلیل عدم تحویل مازوت به عنوان سوخت دوم، چهار کوره از هشت کوره فعال سیمان تهران تعطیل شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روابط عمومی شرکت سیمان تهران، توان تولید این شرکت به علت قطع گاز دچار افت شدید گردیده و تقریبا از ابتدای آذرماه سالجاری کارخانه بزرگی همچون سیمان تهران با قطعی گاز مواجه است.


علی رغم اهتمام ویژه وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی در جهت جلوگیری از قطع گاز مصرفی کوره‌های مجتمع صنعتی سیمان تهران، در حال حاضر چهار کوره تولیدی این مجتمع به علت عدم تامین گاز متوقف شده و این در حالی است که سهمیه اختصاص یافته ملزومات مورد نیاز نیز به عنوان سوخت جایگزین از سوی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی تاکنون تحویل کارخانه نگردیده است و ذخیره مازوت این مجتمع صنعتی نیز به دلیل قطع گاز در طول یک ماه گذشته رو به اتمام است.


مجتمع صنعتی سیمان تهران با داشتن 8 کوره و تولید روزانه 13000 تن سیمان، بخش اعظم سیمان کلان شهر تهران و همچنین 20 استان کشور را تامین می‌نماید که در صورت عدم چاره‌اندیشی به موقع برای تامین سوخت مورد نیاز کارخانه، عرضه سیمان به بازار مصرف با مشکل جدی مواجه خواهد شد.

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده