صفحات

۱۳۸۶ آبان ۱۵, سه‌شنبه

سقفهاي سبك (سقف با تيرچه و بلوك) Joist - Block

سقفهاي سبك (سقف با تيرچه و بلوك)   Joist - Block


 


اين سقفها از نوع سقفهاي مجوف بوده و به علت سهولت اجرا و اقتصادي بودن، عايق بودن از نظر حرارت و صوت، همواري سطح پس از نازك‌كاري و بالاخره سرعت اجرا، داراي كاربرد وسيعي مي‌باشند. بسته به نوع استفاده از سقف از نظر بارهاي زنده وارد بر آن، ابعاد، مشخصات و جزئيات اجرايي، بايد در نقشه‌ها ذكر شود و پيمانكار موظف است بر اساس دستورات دستگاه نظارت نسبت به ساخت و نصب سقف اقدام نمايد. چنانچه پيمانكار از مصالح ساخته شده توسط ساير سازندگان استفاده نمايد، موظف است قبلاً مشخصات و جزئيات فني آنها را بررسي و انطباق با مشخصات فني قرارداد و مندرجات  نشريه ۵۵در اختيار دستگاه نظارت قرار دهد. اجراي سقفهاي تيرچه بلوك، بايد بر اساس .....


 


سقفهاي سبك (سقف با تيرچه و بلوك)   Joist - Block


 


اين سقفها از نوع سقفهاي مجوف بوده و به علت سهولت اجرا و اقتصادي بودن، عايق بودن از نظر حرارت و صوت، همواري سطح پس از نازك‌كاري و بالاخره سرعت اجرا، داراي كاربرد وسيعي مي‌باشند. بسته به نوع استفاده از سقف از نظر بارهاي زنده وارد بر آن، ابعاد، مشخصات و جزئيات اجرايي، بايد در نقشه‌ها ذكر شود و پيمانكار موظف است بر اساس دستورات دستگاه نظارت نسبت به ساخت و نصب سقف اقدام نمايد. چنانچه پيمانكار از مصالح ساخته شده توسط ساير سازندگان استفاده نمايد، موظف است قبلاً مشخصات و جزئيات فني آنها را بررسي و انطباق با مشخصات فني قرارداد و مندرجات  نشريه ۵۵در اختيار دستگاه نظارت قرار دهد. اجراي سقفهاي تيرچه بلوك، بايد بر اساس مندرجات آخرين ويرايش نشريه شماره 82 دفتر تدوين ضوابط و معيارهاي فني باشد.


تيرچه‌ها


تيرچه‌هاي پيش‌ساخته از فلز يا تركيبي از فلز و بتن به عنوان بخشي از سيستم باربر سقف به كار مي‌روند. تيرچه‌هاي بتن‌آرمه به روشهاي زير ساخته مي‌شوند:


الف:  تيرچه بتني و خرپاي فلزي


       بسته به نوع و ميزان بار زنده وارد بر سقف، دهانه و فواصل تيرچه‌ها، ابعاد تيرچه متفاوت مي‌باشد. حداقل ضخامت بتن تيرچه 40 ميليمتر و حداقل عرض آن 100 ميليمتر است. ميلگردهاي كششي و فشاري اصلي، آجدار و حداقل قطر آنها 8 ميليمتر، ميلگردهاي مهاري از نوع ساده و حداقل قطر آنها 6 ميليمتر خواهد بود.


ب:   تيرچه‌هاي با قالب سفالي


       مشخصات اين تيرچه‌ها عيناً مانند تيرچه‌هاي رديف الف است، با اين تفاوت كه از يك قالب سفالي براي بتن‌ريزي اطراف ميلگردهاي اصلي تيرچه استفاده مي‌شود. اين نوع تيرچه‌ها را اصطلاحاً تيرچه‌هاي فوندوله‌دار مي‌گويند.


پ:   تيرچه‌هاي فلزي با جان باز Open Web Steel Joist


      در اين تيرچه‌ها بال فوقاني از يك تسمه يا دو ميلگرد و بال تحتاني از يك تسمه تشكيل شده است. دو بال توسط يك ميلگرد خم شده، كه نقش جان باز را ايفا مي‌كند، به يكديگر متصل مي‌شوند. در فاصله تيرچه‌ها از بلوكهاي پيش‌ساخته بتني، سفالي و يا طاق ضربی استفاده مي‌شود. انواعي از اين تيرچه‌ها كه بر پايه ضوابط انجمن تيرچه‌هاي فولادي[ Steel Joist Institute] و انجمن ساختمانهاي فولادي آمريكا[ American Institute of Steel Construction


]، طرح و محاسبه و اجرا مي‌شوند، از نوع خودايستا بوده و هنگام عمليات اجرايي نياز به شمع‌بندي ندارند و قادرند بارهاي اجرايي را مستقيماً تحمل نمايند و از اين رو براي مواردي كه ارتفاع طبقات زياد و شمع‌بندي دشوار و پرهزينه است، بسيار مناسب هستند. عمليات بتن تكميلي در اين نوع پوشش عيناً شبيه سقفهاي تيرچه و بلوك متداول است. طرح و اجراي سقفها يا تيرچه‌هاي فلزي با جان باز، بايد بر اساس مندرجات نشريه شماره 151 دفتر تدوين ضوابط و معيارهاي فني باشد.


   Prestressed Joist  ت:   تيرچه‌هاي پيش‌تنيده


 


            در سقفهاي تيرچه بلوك براي اماكن با بار زنده و اماكن نيمه صنعتي، استفاده از تيرچه‌هاي پيش‌تنيده متداول است. ساخت تيرچه‌هاي پيش‌تنيده معمولاً در كارخانه انجام مي‌شود، بدين معني كه قبل از بتن‌ريزي سيمهاي مخصوص (واير) با روشهاي مورد تأييد كشيده و سپس بتن ريخته مي‌شود، پس از گيرش بتن كابلها آزاد مي‌شوند.


قطعات پركننده


اين قطعات هم به عنوان قالب براي ريختن بتن دال كف عمل نموده و هم عايق حرارتي و صوتي بسيار مناسبي براي سقف به شمار مي‌آيند. اين قطعات با اشكال مختلف از سفال، بتن يا مصالح ديگر ساخته مي‌شوند.


بتن پوشش


بتن دال كف به عنوان پوشش و قسمت فشاري مقطع T در اين نوع سقفها عمل مي‌نمايد. حداقل ضخامت آن 5 سانتيمتر و حداقل رده آن 25 C است.


مصالح


ويژگي مصالح بتن نظير شن، ماسه، سيمان و آب، نحوه ساخت، حمل، ريختن، عمل آوردن و نگهداري بتن، بايد منطبق با مندرجات فصول دوم و پنجم اين نشريه و دستورات دستگاه نظارت باشد.


نحوه اجرا


ابتدا بايد تيرچه‌ها روي پلهاي اصلي، اعم از تيرهاي فلزي يا ديوارهاي باربر، در ترازهاي موردنظر كارگذاري شوند. چنانچه تيرهاي اصلي بتني باشند، پس از بستن آرماتور تيرهاي اصلي، تيرچه‌ها با ريشه مناسب كارگذاري مي‌شوند. فاصله بين تيرچه‌ها با بلوكهاي مجوف پر شده و پس از نصب ميلگردهاي حرارتي و ميلگردهاي تكميلي بر اساس نقشه‌هاي اجرايي، بتن دال سقف ريخته مي‌شود. آرماتورهاي اصلي تيرچه بايد به طول 15-10 سانتيمتر با تيرهاي اصلي درگير شوند و به هيچوجه نبايد اين آرماتورها را به تيرهاي فلزي جوش داد. نظر به اينكه تيرچه‌ها به استثناي تيرچه‌هاي با جان باز قبل از يكپارچه شدن سقف قادر به تحمل بار سقف نيستند، بايد توسط تعدادي چارتراش و پايه به نحو مناسب و مطمئني نگهداري شوند. در موقع اجرا بايد خيز مناسبي به طرف بالا به تيرچه‌ها داد تا پس از اجرا و يكپارچه شدن سقف و وارد شدن بارهاي وارده اين خيز حذف شود. مقدار خيز در كارگاه با تجربه به دست مي‌آيد، معمولاً به ازاي هر متر طول دهانه 2 ميليمتر خيز در نظر گرفته مي‌شود. در مورد زمان برچيدن پايه‌ها و پايه‌هاي اطمينان، بايد مندرجات آيين‌نامه بتن ايران مراعات گردد.


منبع
www.mahdihashemi.blogfa.com
 نشريه 55 
مهندسي عمران در east structure

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده