صفحات

۱۳۸۶ آذر ۳, شنبه

روسازی راه - روسازي خيابان + جداول مورد نیاز و مراحل طراحی 4

  روسازی راه - روسازي خيابان + جداول مورد نیاز و مراحل طراحی 4

قسمت چهارم


 


 


 


       مخلوط مصالح سنگي


                     مخلوط مصالح سنگي براي قشرهاي آستر و رويه شامل مصالح درشت‌دانه، مصالح ريزدانه و فيلر بايد با مندرجات زير مطابقت نمايد.


            - با توجه به مخلوط مصالح قشر آستر و رويه، ضخامت لايه و نوع مصالح، دانه‌بندي مخلوط مصالح سنگي، بايد با يكي از دانه‌بنديهاي II و III و IV و V جدول 23-12-4-3- ب-1 مطابقت نمايد. عموماً دانه‌بنديهايII وIII وIV براي قشر آستر و دانه‌بنديهاي III و IV و V براي قشر .....


      روسازی راه - روسازي خيابان + جداول مورد نیاز و مراحل طراحی 4


قسمت چهارم


 


 


       مخلوط مصالح سنگي


                     مخلوط مصالح سنگي براي قشرهاي آستر و رويه شامل مصالح درشت‌دانه، مصالح ريزدانه و فيلر بايد با مندرجات زير مطابقت نمايد.


            - با توجه به مخلوط مصالح قشر آستر و رويه، ضخامت لايه و نوع مصالح، دانه‌بندي مخلوط مصالح سنگي، بايد با يكي از دانه‌بنديهاي II و III و IV و V جدول 23-12-4-3- ب-1 مطابقت نمايد. عموماً دانه‌بنديهايII وIII وIV براي قشر آستر و دانه‌بنديهاي III و IV و V براي قشر رويه مصرف مي‌شوند.


            - ارزش ماسه‌اي مخلوط مصالح سنگي، بعد از خروج از واحد خشك‌كننده كارخانه آسفالت و قبل از اختلاط با فيلر، بر اساس آزمایش آشتو T176 براي ترافيك سبك و متوسط، حداقل (45%) و براي ترافيك سنگين (50%) است.


                - انتخاب مصالح درشت‌دانه با توجه به نوع مخلوط مصالح جدول 23-12-4-3- ب-1 بايد بر اساس جدول فوق انجام شود.


  


 


4-     قير                


5-                   قيرهاي مصرفي در بتن آسفالتي و آسفالت گرم بايد از نوع قيرهاي خالصي باشد كه از تقطير مستقيم مواد نفتي تهيه مي‌شوند. اين قيرها بايد فاقد آب و همگن بوده و در درجه حرارت 175 درجه سانتيگراد به هيچوجه كف نكنند، قيرهاي مورد مصرف در آسفالت به دو گروه قابل تقسيم هستند.


             - گروه قيرهاي نفوذي[17]


                     اين گروه شامل قيرهاي 40-50 ، 60-70 ، 85-100 ، 120-150 و150-300 است.


             - گروه قيرهاي ويسكوزيته[18]>


                     شامل قيرهاي AC-2.5 ، AC-5 ، AC-10 ، AC-20 وAC-40 مي‌باشد.


              تمامي خصوصيات گروههاي فوق‌الذكر از نظر خصوصيات فيزيكي، شيميايي و مكانيكي، بايد با مشخصات آشتو M20 و M226 مطابقت نمايد.


              انتخاب صحيح نوع قير در ساخت آسفالت مرغوب از اهميت ويژه‌اي برخوردار است. از عوامل مهم در انتخاب نوع قير، كيفيت و دانه‌بندي مصالح مصرفي، شرايط آب و هوايي محل اجراي پروژه و بالاخره نوع بار ترافيك روي محور موردنظر است. به طور كلي قير با ويسكوزيته بيشتر (درجه نفوذ كمتر)، براي محورهاي با ترافيك سنگين و آب و هواي گرم و خشك و قير با ويسكوزيته كمتر (درجه نفوذ بيشتر)، براي بار ترافيك سبك و آب و هواي سرد توصيه مي‌شود.


              با توجه به نكات فوق‌الذكر، نوع و مشخصات قير مصرفي، بايد در مشخصات فني خصوصي ذكر شود. در جدول 23 راهنماي انتخاب قيرهاي نفوذي راهنمايي براي انتخاب قيرهاي نفوذي با توجه به شرايط آب و هوايي محل پروژه و نوع ترافيك داده شده است.


              قير 70-60 كه تقريباً معادل قير AC-10 است، براي شرايط اقليمي گرم و معتدل ايران مناسب است. در مواردي كه دماي محيط از 60 درجه سلسيوس بيشتر باشد، بايد قير با ويسكوزيته بيشتر يعني قير 40-50 معادل AC-20 انتخاب شود.


جدول  راهنماي انتخاب قيرهاي نفوذي

























شرايط آب و هوايي محل اجراي پروژه


وضعيت ترافيک


سرد


معتدل


گرم و مرطوب


گرم و خشک


100 - 85


70 - 60


70 - 60


70 - 60


خيلي سنگين و سنگين


100 - 85


100 - 85


100 - 85


100 - 85


متوسط و سبک


 


              مشخصات قيرهاي مصرفي كلآً بايد با استانداردهاي M20 وM226 آشتو مطابقت نمايد. درجه حرارت قيري كه به مخلوط‌كن كارخانه آسفالت وارد مي‌شود، بايد چنان تنظيم گردد كه غلظت قير در آن درجه حرارت با روش آشتو T72 ، بين 75 تا 100 و با آزمایش آشتو T201 بين 150 تا 300 سانتي‌استوكس باشد. چنانچه نمودار تغييرات ويسكوزيته قير مصرفي بر حسب درجه حرارت در دسترس نباشد، درجه حرارت قير وارد شده به مخلوط‌كن در هيچ حالت، نبايد از 150 درجه سانتيگراد تجاوز نمايد.


 


       5-    طرح اختلاط


              به منظور دستيابي به آسفالتي با كيفيت و مرغوبيت موردنظر، بايد طرح اختلاط توسط آزمایشگاه معتبر و مورد تأييد كارفرما تهيه شود. پيمانكار بايد تمامي شرايط لازم براي نمونه‌برداري، ارسال آن به  آزمایش گاه و تأمين شرايط براي انجام طرح اختلاط را فراهم نمايد. تمامي مصالح سنگي و قير، بايد با مطالعه و بررسي كامل و رعايت تمامي دستورالعملهاي مندرج در اين نشريه و مشخصات فني خصوصي انتخاب شوند. رعايت نكات زير براي تهيه طرح اختلاط و ساخت آسفالتي مرغوب الزامي است.


              ـ كيفيت مصالح، دانه‌بندي جزء‌جزء مصالح و مخلوط آنها بايد با دانه‌بنديهاي خواسته شده در مشخصات فني خصوصي و مطالب اين نشريه مطابقت نمايد. مصالح بايد داراي حداقل فضاي خالي باشد تا با افزايش درجه حرارت محيط و تراكم اضافي در اثر عبور و مرور و تردد، روزدگي قير و در نتيجه افت مقاومت پيدا نشود و در عين حال اين فضاي خالي در حدي باشد كه موجب نفوذ آب به جسم آسفالت نگردد. به علاوه بايد:


              ـ قير كافي براي تأمين اتصال بين ذرات و بالا بردن دوام آسفالت وجود داشته باشد.


              ـ مقاومت جسم آسفالت به نحوي باشد كه بارهاي ناشي از ترافيك را بدون هيچگونه تغيير شكل تأمين نمايد.


              ـ از كارايي لازم براي پخش و كوبيدن سهل و يكنواخت برخوردار باشد.


              روش تهيه طرح اختلاط بايد در مشخصات فني خصوصي ذكر شود، روشهاي تهيه طرح اختلاط روش مارشال (استانداردD1559ASTM ) و يا روش Hveem (آشتو T190 ) مي‌باشد.


              در هر دو روش قطر حداكثر دانه‌ها 25 ميليمتر است.


 


منبع


Civil engineering in East structure


www.mahdihashemi.blogfa.com


 نشريه 55  مشخصات فني عمومي کارهاي ساختماني


مهندسي عمران در east structure


پایان قسمت چهارم


ادامه دارد.....

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده