صفحات

۱۳۸۶ آبان ۱۹, شنبه

معرفی انواع کفپوشها دیوار پوشها وسقف پوشها ۲ قسمت دوم


معرفی انواع کفپوشها دیوار پوشها وسقف پوشها ۲ قسمت دوم


قبلا گفتیم مصالح عمده‌اي كه در پوشش كف، بدنه يا سقف مصرف مي‌شوند، عبارتند از: سنگ، بتن، موزائيك، انواع آجر رسي، سراميك و كاشي، پلاستيكهاي گوناگون، لاستيك، چوب، چوب‌پنبه، مواد نساجي، مواد قيري، آجر ماسه‌آهكي، انواع اندودهاي سيماني، گچي و آهكي، فلزات، تخته گچي و كاغذ ديواري. که به تعریف هریک پرداختیم حال به ادامه مطلب میپردازیم:


 


ج:    پاركت [23]


       كفپوش پاركت معمولاً از تكه‌هاي سخت‌چوب از گونه‌هاي مختلف در اندازه‌هاي متفاوت و نقشهاي گوناگون مانند شطرنجي، جناغي و حصيري ساخته مي‌شود. ضخامت تكه‌چوبها معمولاً از 6 تا 18، درازاي آنها از 75 تا 450 و پهناي آنها از 20 تا 56 ميليمتر است و در كارخانه آماده مي‌شوند. اتصال تكه‌ها بر روي زيرسازي كف، توسط درودگر با ميخ سرگم يا ماستيك در محل انجام مي‌شود.


د:     بلوك چوبي [24]


       بلوك چوبي نوعي پاركت ضخيم بوده و در ابعاد مختلف ساخته مي‌شود. معمول‌ترين اندازه آن 90× 50× 50 ميليمتر است و به كمك آسفالت ماستيك .....


 


معرفی انواع کفپوشها دیوار پوشها وسقف پوشها ۲ قسمت دوم


قبلا گفتیم مصالح عمده‌اي كه در پوشش كف، بدنه يا سقف مصرف مي‌شوند، عبارتند از: سنگ، بتن، موزائيك، انواع آجر رسي، سراميك و كاشي، پلاستيكهاي گوناگون، لاستيك، چوب، چوب‌پنبه، مواد نساجي، مواد قيري، آجر ماسه‌آهكي، انواع اندودهاي سيماني، گچي و آهكي، فلزات، تخته گچي و كاغذ ديواري. که به تعریف هریک پرداختیم حال به ادامه مطلب میپردازیم:


 


ج:    پاركت [23]


       كفپوش پاركت معمولاً از تكه‌هاي سخت‌چوب از گونه‌هاي مختلف در اندازه‌هاي متفاوت و نقشهاي گوناگون مانند شطرنجي، جناغي و حصيري ساخته مي‌شود. ضخامت تكه‌چوبها معمولاً از 6 تا 18، درازاي آنها از 75 تا 450 و پهناي آنها از 20 تا 56 ميليمتر است و در كارخانه آماده مي‌شوند. اتصال تكه‌ها بر روي زيرسازي كف، توسط درودگر با ميخ سرگم يا ماستيك در محل انجام مي‌شود.


د:     بلوك چوبي [24]


       بلوك چوبي نوعي پاركت ضخيم بوده و در ابعاد مختلف ساخته مي‌شود. معمول‌ترين اندازه آن 90× 50× 50 ميليمتر است و به كمك آسفالت ماستيك بر روي كفسازي فرش مي‌شود.


هـ:   كفپوشهاي چوب‌پنبه‌اي


       از چوب‌پنبه دو نوع كفپوش ساخته مي‌شود: لينوليومي[25] و كاشي چوب‌پنبه‌اي.[26]


       ـ لينوليوم


       اين محصول حدود يكصد سال پيش در انگلستان اختراع شد و سالهاي متمادي تنها ماده كفپوش مصنوعي در دسترس بود. در كفپوش لينوليوم روغن بزرك به عنوان ماده چسباننده مصرف مي‌شود. روغن را به همراه گرما و به كمك هوا اكسيده مي‌كنند تا به صورت خمير سفتي كه تا اندازه‌اي شبيه لاستيك است درآيد، به اين خمير گرد چوب‌پنبه، رزين و گرد چوب و رنگدانه مي‌افزايند و مخلوط حاصله را بر روي كرباسي، پهن نموده و به شكل ورقه‌هايي به ضخامتهاي 2 تا 6 ميليمتر در مي‌آورند. از اين ورقه‌ها توپهايي به عرض 1800 و كاشيهاي مربعي به اضلاع 200 تا 300 ميليمتر مي‌برند. لينوليوم در دو نوع يكرنگ ساده و زينتي نقشدار ساخته مي‌شود.


       ـ كاشي چوب‌پنبه‌اي


       كاشي چوب‌پنبه‌اي از اختلاط تراشه‌ها و خرده‌هاي چوب‌پنبه با رزين و فشردن مخلوط خميري در قالب ساخته مي‌شود. براي گيرش رزين، كاشيها را مي‌پزند. ضخامت كاشيها 5/4 تا 8 ميليمتر و اضلاع كاشيهاي مربعي 150 تا 300 ميليمتر و اندازه كاشيهاي مستطيل 300× 150 و 600× 300 ميليمتر است.


و:     ديوارپوشها و سقف‌پوشهاي چوبي


       در پوشش بدنه و سقف، هم از تخته‌هايي به ضخامت 25 تا 50 ميليمتر استفاده مي‌شود و هم از تخته لايي و فيبر. در حالت اول از چوب گونه‌هاي مختلف از قبيل كاج، سرو، صنوبر، زبان گنجشك، راش و ماهاگاني استفاده مي‌شود. پهناي تخته‌ها از 50 تا 300 و درازاي آنها از 1 تا 3 متر است. سطح تخته‌ها ممكن است به صورت خشن، صاف يا ابزار خورده باشد. اتصال تخته‌ها با كام و زبانه انجام مي‌شود. تخته‌ها در كارخانه خشك شده و ممكن است به صورت چشمه پر و لاك‌زده به بازار عرضه شوند.


       پوشش سقف و بدنه با تخته چندلا از انواع نرم‌چوب‌هايي مانند صنوبر، كاج و سرو يا سخت‌چوب‌هايي چون گردو، غان، راش، زبان گنجشك، بلوط، ماهاگاني و ساج بر روي زيرسازي انجام مي‌شود. ضخامت تخته چندلا از 6 تا 20 ميليمتر، عرض پنلها 2/1 متر و طول آنها از 1/2 تا 3 متر مي‌باشد. اتصال تخته‌ها ممكن است با كام و زبانه انجام شود يا به صورت ساده پهلوي يكديگر قرار گرفته و روي درزها با روكوب چوبي پوشانده شود.


       پوشش بدنه با تخته فيبري به ضخامت 12 ميليمتر نيز همانند تخته چندلا انجام مي‌شود. سقف‌پوشهاي با تخته فيبري ممكن است به شكل تايلها، نوارها يا پنلهايي مستقيماً زير سقف اصلي، نصب، يا به شكل سقف كاذب آويخته اجرا شوند.


مواد نساجي


مواد نساجي اغلب در كفپوشها و بعضي اوقات در ديوارپوشها به مصرف مي‌رسند. كفپوشها يا ديوارپوشهاي نساجي فرآورده‌هايي هستند كه در ساخت آنها از مواد نساجي بهره‌گيري شده باشد. در گذشته مواد مصرفي در كفپوشهاي نساجي منحصر به الياف طبيعي مانند پنبه، كنف و پشم بود، ولي امروزه الياف مصنوعي جانشين تمام يا قسمتي از آنها شده است. پيدايش ماشينهاي ساخت موكت و فرش ماشيني و گسترش توليد الياف مصنوعي مناسب، باعث افزايش توليد و تعميم اين كفپوشها در ساختمانهاي مسكوني، عمومي و تجاري شده است. متداول‌ترين اليافي كه امروزه در كفپوشهاي نساجي به كار مي‌روند، عبارتند از: نايلون، اكريليك، مواد اكريليك، پلي‌پروپايلين (اولفين)، پلي‌استر و پشم. نزديك به 80% از توليدات كفپوشهاي نساجي را مواد مصنوعي تشكيل مي‌دهند.


به طور كلي كفپوشهاي نساجي به دو گروه اصلي پرزدار و بدون پرز تقسيم مي‌شوند. كفپوش بدون پرز. متشكل از رويه‌اي است كه بافته شده و به صورت زمينه عمل مي‌كند. كفپوش پرزدار، داراي رويه بافته شده‌اي است كه از يك لايه نخ و يا اليافي كه از كف بيرون آمده‌اند، درست شده است. پرزها ممكن است به صورت حلقه‌اي يا بريده باشند. بسته به طرح، پرزها مي‌توانند كوتاه و بلند يا يكنواخت، يكرنگ يا در چند رنگ باشند. ماشينهاي ساخت كفپوش ممكن است به صورت بافندگي و كشبافي كار كنند يا پرزها را روي زمينه يا درون زمينه‌اي كه از قبل آماده شده است، قرار دهند. اين عمل به روشهاي مختلف صورت مي‌گيرد كه از جمله آنها گره‌زني، چسب‌زني، سوزنكاري و بخيه‌زني است.


در روي ماشينها دسته‌هايي از پرز در يك مرحله بر روي زمينه قرار مي‌گيرند. در نوعي روش ساخت، دو كفپوش به صورت روبه‌رو و با هم ساخته شده، سپس پرز مشترك آنها به وسيله تيغه‌اي از وسط بريده و دو لايه از هم جدا مي‌شوند.


زمينه‌ها انواع مختلفي دارند كه از جمله آنها زمينه بافته شده، كشباف، بدون بافت، نمدي آهاردار، روكش‌دار (از مواد لاستيكي يا پلاستيكي)، غير نساجي (پلاستيكي يا لاستيكي) را مي‌توان نام برد. در بعضي مواقع براي تقويت زمينه، پارچه‌اي اضافي را در روي آن نصب مي‌كنند، زمينه را مي‌توان با روشهاي مكانيكي يا شيميايي از يك لايه فوم پليمري يكنواخت پوشاند. پس از ساخت كفپوش، با پخش مواد تكميلي در پشت آن، به اندازه‌اي كه در زمينه نفوذ كند ولي به قشر رويي نرسد، زمينه را تا حدودي تقويت كرده و پرزها را درون زمينه، تثبيت و تحكيم مي‌نمايند.


كفپوشهاي قيري


مصرف قير در كفپوش دو گونه است: يكي به شكل آسفالت ماستيك[27] و ديگري كاشي آسفالتي يا آسفالت تايل[28].


الف:  آسفالت ماستيك


       آسفالت ماستيك از اختلاط امولسيون، قير، سيمان پرتلند، ماسه و شن ريز يا سنگ شكسته به دست مي‌آيد. اين مواد را مخلوط مي‌كنند تا به صورت خميري درآيد، سپس آن را روي كف، پهن كرده و صاف و متراكم و ماله‌كشي مي‌كنند تا ضخامت آن به 12 ميليمتر برسد.


       امولسيون معمولاً از نوع رسي است. آسفالت ماستيك نرم و چسبنده است، ولي در اثر گرما جريان پيدا نمي‌كند و آتش نمي‌گيرد و سمي نيست. معمولاً اختلاط به نسبت 50 كيلوگرم سيمان با 60 ليتر امولسيون قير و 70 ليتر ماسه تميز تيزگوشه، 140 ليتر شن ريزدانه سخت و تميز انجام مي‌شود. آسفالت ماستيك را مي‌توان روي زيرسازي چوبي، بتني و فولادي اجرا كرد. در هر حال اندود قيري روي زيرسازي، ضروري است. آسفالت ماستيك را مي‌توان با قالب‌گيري به صورت قطعات پيش‌ساخته درآورد و با چسب قيري روي زيرسازي نصب كرد[29].


ب:   كاشي آسفالتي


       كاشي آسفالتي يا آسفالت تايل تركيب شده است از فيبر آزبستي، آميخته‌اي از چسبنده‌هاي قيري ويژه مواد رنگي. گاهي اوقات پلي‌استايرين نيز به منظور افزايش تاب به آن اضافه مي‌شود. اين مواد را در ماشين مخلوط كرده و در مرحله بعدي به شكل ورقه‌هايي به ضخامت 3 تا 5 ميليمتر زير فشار شكل مي‌دهند. سپس صفحات را بريده و به صورت مربعهايي با اضلاع 200 تا 300 ميليمتر يا مستطيلهايي به ابعاد 450 ×600 ميليمتر با نوارهايي به عرض 25 يا 50 ميليمتر و به طول 450 ميليمتر در مي‌آورند[30]. اين محصول در طرحها و نقشها و رنگهاي گوناگون ساخته شده و مي‌توان آن را بر روي زيرسازي چوبي، آسفالت ماستيك يا بتن با چسب قيري نصب كرد. در هر حال سطح زيرين بايد صاف و تميز باشد، زيرا در غير اين صورت كاشيهاي آسفالتي ترك مي‌خورد. اين كفپوش در برابر آب پايدار است، ولي اسيدهاي آلي و حلالهاي نفتي آن را خراب مي‌كنند. از اين رو نمي‌توان در ساختمانهاي صنعتي از آن استفاده كرد.


آجر ماسه‌آهكي


تركيب و ويژگيهاي آجر ماسه‌آهكي در بند 2-2 آمده است. اين آجر براي پوشش كف كارخانه‌ها، پياده‌روها، خيابانها، محوطه‌سازي و پارك‌سازي مناسب است. پايداري اين آجر در برابر يخزدگي و سايش مناسب است.


فلزات


فلزات به دو صورت آهني و غير آهني در پوشش ديوارها، سقفها و بعضاً كفها مورد استفاده قرار مي‌گيرند.


الف:  فولاد


       ورق فولادي نازك كه لعاب پرسليني روي آن پخته شده و در رنگهاي متنوع به شكل كاشي مربع به ابعاد 100 تا 150 ميليمتر و مستطيلهايي به اندازه 150× 75 ميليمتر به انضمام كلاهك، قرنيز، نبشيهاي آهني براي نصب، در كارگاه توليد مي‌شود. پوشش سقف و بدنه و كف سردخانه‌ها و بعضي از قسمتهاي كارخانه‌ها را نيز ممكن است با پنلهاي فولادي زنگ‌نزن بپوشانند. از ورق فولاد گالوانيزه نيز براي پوشش ساختمانهاي صنعتي استفاده مي‌شود.


 


ب:   فلزات غير آهني


       آلومينيوم، مس، برنج، برنز و روي نيز همانند فولاد در پوشش قسمتهاي مختلف ساختمان مصرف مي‌شوند. كاشيهاي مسي به صورت جلادار، كاشيهاي آلومينيومي با لعاب پخته شده يا آنودايز و كاشيهاي روي با پوشش كروم توليد مي‌شوند.


تخته گچي [31]


تخته گچي متشكل از سه لايه است، مغز آن گچ معمولي به ضخامت حدود 10 ميليمتر و بيشتر است كه به وسيله تار شيشه، خمير كاغذ[32] و مانند اينها، مسلح، با افزودن مواد كف‌زا، سبك و با ماده افزودني تندگير كننده‌اي، زودگير شده و قدري ماده افزودني خميري كننده نيز به آن افزوده‌اند تا از ترك خوردن آن جلوگيري شود. طرفين گچ با كاغذ كرافت پوشانده شده كه علاوه بر پوشش، خاصيت مسلح كردن را به تخته گچي مي‌دهد. تخته گچي در برابر آتش مقاوم است. مورد مصرف آن براي پوشش ديوار و سقف است. همچنين در سقف كاذب آويخته مي‌توان از آن استفاده كرد. كاغذ روي تخته گچي ممكن است از نوع تزئيني انتخاب شود كه پس از نصب نياز به رنگ‌آميزي ندارد. بعضي انواع تخته گچي، آكوستيك هستند، در توليد اين محصول در كارخانه ابتدا يك نوار پهن كاغذ كرافت روي غلتكهايي كه به طور پيوسته در حال چرخش هستند، قرار داده مي‌شود، خمير گچ به همراه مواد افزودني در مخلوط‌كن آماده شده و توسط قيفي از بالا بر روي نوار كاغذي در حال حركت مي‌ريزد، اين خمير پس از يكنواخت شدن ضخامت و صاف شدن به وسيله ورقه كاغذ ديگري پوشانده شده و لبه‌هاي كاغذ زيري و رويي با چسب مخصوص به يكديگر چسبانده مي‌شود.


تخته‌هاي گچي معمولاً به عرض 20/1 متر، ضخامت 10، 12، 16 و 25 ميليمتر و طول دلخواه (معمولاً از 20/1 تا 5 متر) توليد و به طور اتوماتيك بريده مي‌شوند.


كاغذ ديواري


كاغذ ديواري به عنوان يكي از مصالح تزئيني داخلي ساختمان از مدتها قبل مورد استفاده بوده است و هم اكنون نيز در بسياري از موارد به مصرف مي‌رسد. كاغذ ديواري علاوه بر طرحهاي سنتي در طرحهاي چوب، پارچه، سنگ، آجر و نقشهاي ديوار نما نيز تهيه مي‌شود. بسياري از كاغذ ديواريها با يك لايه چسب آغشته مي‌شوند و آماده براي نصب هستند، كافي است قبل از چسباندن كاغذها را خيس كنند. كاغذ ديواري با كيفيتهاي گوناگون در درجه‌هاي مختلف توليد مي‌شود و بعضي انواع آن قابل تميز كردن است، كاغذ ديواري در توپهايي به عرض 500 تا 900 ميليمتر و به سطح حدود 20/3 متر مربع توليد مي‌شود.


منبع


www.mahdihashemi.blogfa.com


 نشريه 55  مشخصات فني عمومي کارهاي ساختماني


east structure مهندسی عمران در


 


[1]. Emery


[2]. Trap


[3]. Alumina


[4]. Silicon Carbide


[5] . اين رنگها همان رنگهاي مناسب براي ساختن سيمان رنگي هستند.


[6]. Terrazo


[7]. Cement Tile


[8]. Ceramic Mosaic


[9]. Pigment


[10]. Hardening and Curing Agent


[11]. Aliphatic Polymine


[12]. Pot Life


[13]. Vinyl Tile


[14]. Roll


[15]. Conductive Tile


[16]. Vinyl Asbestos Tile


[17]. Vinyl Cushioned Flooring


[18]. Glass Fiber Fabric


[19]. Wall Panels


[20]. Film


[21]. Plank


[22]. Strip Flooring


[23]. Parquet Flooring


[24]. Block Flooring


[25]. Linoleum


[26]. Cork Tile


[27]. Asphalt Mastic


[28]. Asphalt Tile


[29] . ماستيك آسفالتي گرم (Mastic Asphalt) نيز با قير خالص و به كمك گرما تهيه شده و در راهسازي و محوطه‌سازي مصرف مي‌شود.


[30] . آجر آسفالتي به ضخامت 20 تا 50 ميليمتر را نيز به روش گرم تهيه كرده و در فرش پياده‌رو به مصرف مي‌رسانند.


[31]. Wall Board


[32]. Pulp

  • Digg
  • Sphinn
  • del.icio.us
  • Facebook
  • Google
  • Furl
  • Reddit
  • StumbleUpon
  • Donbaleh
  • Technorati
  • Balatarin
  • twitthis

0 نظرات:

ارسال یک نظر

 
ساخت سال 1388 مهندسی عمران - سازه شرقی.قدرت گرفته با بلاگر تبدیل شده به سیستم بلاگر توسط Deluxe Templates. طراحی شده بوسیله Masterplan. . بهینه شده برای سیستم فارسی مجتبی ستوده