اسکرید(خطوط لرزاننده) | |
اسکرید (Rumble Strip) خط کشیهای برجسته ای که در دو سمت برخی جاده ها و اتوبانها مشاهده میشوند “Rumble Strip” نام دارند که در کشور ما با نام اسکرید شناخته میشوند. قابل ذکر است که به این خطوط, خطوط لرزاننده نیز میگویند. اسکریدها در دسته علائم برجسته کف خیابان(Raised Pavement Markers) قرار میگیرد که رد شدن از روی این خط کشیها باعث ایجاد صدا و لرزش در اتومبیل و نیز آگاهی در راننده میشود و بدینوسیله از بسیاری از حوادث ناشی از انحراف به چپ یا راست اتومبیل جلوگیری میکند. صدا و لرزش............... |
اسکرید(خطوط لرزاننده) | |||||||||||
اسکرید (Rumble Strip) خط کشیهای برجسته ای که در دو سمت برخی جاده ها و اتوبانها مشاهده میشوند “Rumble Strip” نام دارند که در کشور ما با نام اسکرید شناخته میشوند. قابل ذکر است که به این خطوط, خطوط لرزاننده نیز میگویند. اسکریدها در دسته علائم برجسته کف خیابان(Raised Pavement Markers) قرار میگیرد که رد شدن از روی این خط کشیها باعث ایجاد صدا و لرزش در اتومبیل و نیز آگاهی در راننده میشود و بدینوسیله از بسیاری از حوادث ناشی از انحراف به چپ یا راست اتومبیل جلوگیری میکند. صدا و لرزش ایجاد شده هشدار خوبی برای رانندگانی است که بدون توجه, در حال خارج شدن از مسیر اصلی حرکت در اتوبان یا جاده هستند. این خط کشیها در مسیرهای مستقیم و یکنواخت که باعث ایجاد خواب آلودگی و خستگی جسمی و ذهنی در رانندگان میشود بهترین کارایی را دارد.
این خطوط را به صورت الگوهای برجسته یا فرو رفته در کناره های جاده(و در برخی کشورها بین Lane ها) ایجاد میکنند. آنها درجهت مخالف جهت جاده قرار میگیرند به شکلی که عبور تایر اتومبیل از روی آنها علاوه بر لرزش اتومبیل, صدای ریز و منحصر بفردی را ایجاد میکند. از این خطوط همچنین برای مطلع کردن رانندگان اتومبیل و موتورسیکلت از تغییراتی در جاده که نیاز به عکس العمل راننده دارند(مثلا در نزدیکی محل اخذ عوارض یا نزدیک خروجی یک اتوبان) استفاده میشود. استفاده از آنها به عنوان تعیین کننده محدوده هر Lane که در برخی کشورهای پیشرفته رواج دارد, از برخورد اتومبیلها در یک مسیر جلوگیری میکند. این خطوط بیشتر در شاهراه ها, اتوبانهای بین شهری و بزرگراه ها ایجاد میشوند. توجه: برای شنیدن توضیحات ارائه شده توسط متخصصین زیر,به برنامهQuickTime Player نیاز دارید!
تصادفات ناشی از انحراف از جاده هزینه های سنگینی به همراه دارند. رقم این هزینه ها در آمریکا سالانه 80 میلیارد دلار تخمین زده میشود. غیر از خسارات مالی, هزینه درمان مجروحان, از بین رفتن داراییهایشان و از همه مهمتر از بین رفتن زندگی انسانها و مشکلاتی که در پی این مساله برای بازماندگان آنها بوجود می آید, از عوارض دیگر تصادفات است.
این آمار نشان میدهد که این خط کشیهای برجسته هم از لحاظ هزینه, مناسب و هم از لحاظ کارایی در سطح بالایی قرار دارند. در صورت تمایل میتوانید به سخنانJohn Watson از دپارتمان حمل و نقل نیویورک که در مورد تاثیر مثبت اسکریدها در کاهش تصادفات جاده ای میباشد گوش دهید. دندانه ای(Milled): این نوع از شکل فرورفته است و بدلیل سهولت در اجرا بر روی جاده های آسفالتی و سیمانی, و همچنین ایجاد صدا و لرزش شدیدتر نسبت به انواع دیگر, پر استفاده ترین نوع اسکرید در ایالات آمریکاست. هر اسکرید دندانه ای در یک سمت 180 میلیمتر و در سمت دیگر 400 میلیمتر پهنا دارد و در فاصله 300 تا 400 میلیمتری از شانه آخرین Lane حرکت نصب میشود. تایر اتومبیلها در هنگام عبور از روی این اسکریدها بطور متناوب در حدود 13 میلیمتر به داخل آسفالت میرود و بیرون می آید که باعث تولید صدا از تایر و ایجاد لرزش در اتومبیل میگردد. آزمایشات نشان میدهند که این نوع اسکرید در آگاه کردن رانندگان کامیونهای بزرگ که در حال انحراف از مسیر هستند بسیار مناسب است. طبق مطالعات صورت گرفته تاثیر اسکرید دندانه ای در حدود 12.6 برابر در ایجاد لرزش و 3.4 برابر در ایجاد صدا, بیشتر از نوع گرد(غلتکی) است. این اسکریدها توسط یک ماشین مجهز به یک قطعه گرد بُر که شیارهایی صاف, یک شکل و با عمق 13 میلیمتر بر روی سطح کناری جاده ایجاد میکند, بوجود می آیند. در ساخت این نوع خطوط باید توجه داشت که کیفیت آسفالت خیابان باید بسیار بالا باشد, در غیر اینصورت به مرور زمان و با عبور لاستیک خودروها از روی آنها, لبه شیارها به سرعت کند شده و به حفره های کوچک ونامنظم تبدیل میشوند.
معمولا از تمامی این انواع(بسته به نیازی که در محل نصب وجود دارد) استفاده میشود. نوع فرو رفته آنها را هم میتوان به صورت فاصله دار و هم به صورت پشت سرهم نصب کرد. شکل, اندازه و عمق نوع فرو رفته نیز بسته به تشخیص متخصصین در انواع مختلفی ایجاد میگردد. فایل pdf زیر خلاصه ای از مشخصات انواع اسکریدهایی است که توسط ایالات مختلف در آمریکا مورد استفاده قرار گرفته اند: تفاوت صداهای ایجاد شده در اثر عبور خودروی سواری و کامیون از روی اسکرید دندانه ای و غلتکی: قواعد و شرایط نصب اسکریدهای دندانه ای, غلتکی و برجسته در برخی ایالات آمریکا در لینک زیر آورده شده, میتوانید در صورت تمایل, این قواعد را در مورد هر یک از ایالات ذکر شده مطالعه کنید: http://safety.fhwa.dot.gov/roadway_dept/rumble/policy_spec_draw.htm
لینکهای مفید: http://safety.fhwa.dot.gov/roadway_dept/rumble/synthesis/exec_summary.htm (English) -در لینک زیر نیز میتوانید اطلاعات مختصر و مفیدی در مورد اسکریدها در قالب 10 پرسش و پاسخ در اختیار داشته باشید: http://www.fhwa.dot.gov/legsregs/directives/techadvs/t504035.htm (English) - در فایل pdf زیر مشکل تصادفات ناشی از انحراف از جاده, و همچنین استفاده از اسکرید به عنوان راه حلی ارزان و تضمین شده به صورت خلاصه بررسی میگردد: http://www.fhwa.dot.gov/crt/marketready/rumblestrips.pdf (English) |
0 نظرات:
ارسال یک نظر